Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělci:

 Skupina Nabis


Bonnard, Pierre
de Chavannes, Puvis
Denis, Maurice
Redon, Odilon
Roussel, Ker-Xavier
Vallotton, Félix
Vuillard, Édouard
Díla:
žádná díla nezadána
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  

"Mějme na paměti, že obraz je především rovná plocha pokrytá barvami sestavenými v určitém pořádku – a teprve potom zpodobnění nějakého oblíbeného námětu, ženského aktu nebo jakéhokoliv jiného motivu."

Skupina Nabis vznikla z několika malířů a sochařů v Paříži na Julianově akademii a v Port-Aven po osudovém setkání Paula Sérusiera s Paulem Gauguinem. Gauguin tehdy počátkem října 1888 zasvěcoval pětadvacetiletého mladíka a studenta Julianovy akademie Sérusiera do svého pojetí malby a tak v něm podnítil odvahu změnit malířský styl. Mladý umělec namaloval podle Gauguinova návodu na kousek překližky volný obraz krajiny, na němž bylo možné rozpoznat několik stromů odrážejících se ve vodě. Obraz byl podán v jasně vymezených plochách a v živých, silně kontrastních barvách. Rozhovor mezi nimi probíhal přibližně takto:

„Jaký vidíte ten strom?“, ptal se Gauguin.
„Je zelený.“, odpověděl Sérusier.
„Dejte tam tedy zelenou, tu nejkrásnější, jakou máte na paletě.“
„A co ten stín?“
„Je spíš modrý.“
„Nebojte se ho tedy namalovat co možná nejmodřejší.“

Po dokončení obrazu Sérusier, hrdý na obrázek, překřtěný na ‚talisman‘, spěchal, aby ho ukázal svým přátelům. Nedalo mu žádnou námahu vzbudit nadšení u nejodvážnějších žáků Julianovy akademie. Byli to Pierre Bonnard, Maurice Denis, Paul Ranson a Henri-Gabriel Ibels. K sobě později ještě přijali odpadlíky z École des Beaux-Arts Édouarda Vuillarda a Kera-Xaviera Roussela, a společně usilovali o nový způsob uměleckého vyjadřování.

Jejich název Nabis (Proroci) navrhl hebraistický básník Henry Cazalis, přítel Mallarmého. Umělci měli také podle toho své přezdívky: Sérusier byl Nabi rudovous, Denis Nabi krásných ikon, Bonnard Nabi japanista. Scházeli se v 6. patře domu č. 25 na bulváru Montparnasse v atelieru Paula Ransona. Přístup byl umožněn také Paulu Gauguinovi a Alfrédu Jarrymu. Jednou za měsíc se také scházeli při společné večeři v hospůdce Os a moelle v uličce Brady.

Jejich programové prohlášení bylo uveřejněno ve dnech 23. a 30. srpna 1890 Mauricem Denisem v časopise Art et Critique v článku Définition du Néo-traditionnisme (Definice novotradicionalismu). Hlásali návrat ke komponovanému umění, záleželo jim hlavně na rozvržení plánů, na uspořádání skvrn a jasně vymezených ploch, na škále čistých, zpočátku velmi intenzivních tónů, které však brzy začali tlumit. Jejich první výstava se konala v roce 1891 v ulici Le Peletier č. 47 za podpory obchodníka Le Barca de Bouttervilla.


Konečná verze – 26. 5. 2008



Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate