Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělci:

 Googie


Lautner, John
Díla:
žádná díla nezadána
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  

Googie umění vznikalo v 50. a na počátku 60. let 20. století na západě Spojených států, jeho kolébkou bylo Los Angeles a Orange County, kde jsou i dnes k vidění jeho mnohé zajímavé příklady. Googie je známo také jako Populuxe, Doo-Wop, Coffee Shop Modern, Jet Age, Space Age, Raygun Gothic nebo Chinese Modern, bývá řazeno také vedle Tiki architektury. Googie je součástí moderního vesmírného designu.

Googie bylo zpočátku vysoce komerčním stylem architektury, jeho stavby měly lákat zákazníky svými neobyčejnými sci-fi tvary u nákupních center i na kraji silnic, kde se staly součástí nové tzv. car culture Kalifornie. Později byly googie designy rozšířeny i na neony a poutače, které navozovaly atmosféru nového vesmírného věku.

Úplně první stavbou googie byla v roce 1949 kavárna Googie's, která stávala na rohu Sunset Boulevardu a Crescent Heights v Los Angeles. Tuto stavbu navrhl známý architekt a žák Franka Lloyda Wrighta John Lautner, který byl jedním z nejpokrokovějších architektů jižní Kalifornie, kterou obohatil svými nevšedními designy, jež v mnoha případech evokovaly architekturu budoucnosti a fantazie. Protože googie designy byly v té době zatracovány jako povrchní a vulgární, byl Lautner vysmíván kritiky i svými kolegy a jeho spojení s Googie kulturou poškodilo jeho praxi – dlouhá léta pak jen sporadicky navrhoval rekonstrukce kuchyní a někdy neměl práci vůbec. Kavárna Googie's byla zbourána v 80. letech 20. století.

Lautnerovou nejznámější ikonickou stavbou je dům Chemosphere, který postavil v roce 1960 a který se nachází u Mulholland Drive na Hollywood Hills v Los Angeles. Tento neobvyklý dům byl postaven naprosto neobvyklým způsobem na takřka neobyvatelném pětačtyřicetistupňovém svahu a ani osudy jeho nájemníků nebyly obvyklé – jeho druhý majitel Dr. Richard Kuhn v něm byl v roce 1976 ubodán při vloupání. Tento dům byl také skoro neprodejný, byl nabízen k prodeji více než deset let. V roce 2000 ho zakoupil a citlivě zrekonstruoval Benedikt Taschen, majitel německého knižního nakladatelství vydávajícího knihy o umění a architektuře.

Název Googie se díky Lautnerovi ujal jako označení všech talířovitých komerčních staveb a uplatnil se i v reklamě, kde využíval tvarů atomů, bumerangů, palet nebo parabol. Byl uměleckým stylem zítřka – díky němu člověk dosáhl na úžasný moderní svět kosmického věku, překonal každodenní potíže a kolonizoval zbytek galaxie. Ve světě googie bylo možné setkat se s mimozemšťany v jejich vlastním prostředí kosmických lodí, kaváren, benzínových pump i reklam.

Hlavními poznávacími znaky googie byly nahoru obrácené střechy (obzvlášť u kaváren nebo benzínových pump), velké kulaté betonové střechy, velká skleněná okna, bumerangové tvary ve stavbách i neonových reklamách, amébovité nebo blobovité tvary, modely atomů, hvězdicovité špice, ocelové tvárnice (často s kulatými otvory, spíše na ozdobu než opravdu funkční), tvary létajících talířů a další prvky, které evokovaly atmosféru budoucnosti. I když se budovy googie od sebe často lišily, jejich spojovacím prvkem byla jejich abstraktnost, opomíjení gravitačních zákonů i použití nových materiálů jako skleněných tabulí, překližky a barevného plastu, který nabízel architektům zcela nové možnosti.

S postupem doby nadšení googie pro budoucnost vymizelo – Amerika se musela po atentátu na presidenta Kennedyho vrátit do tmavé reality, politického cynismu a deprese, ve které ji ještě utvrdila Vietnamská válka. Cesty na měsíc byly zapomenuty, stejně jako dobytí Marsu, Jupiteru i Saturnu, vesmírný věk skončil a googie kultura pomalu zanikla. Mnoho ze staveb googie bylo nešťastně zbouráno – nebyly dost nové, aby vypadaly moderně, ani dost staré, aby byly historicky významné. S jejich postupným mizením Amerika ztrácí část svojí historie, která odrážela její naději v budoucnost a lepší svět.

I když v minulosti bylo umění googie odsuzováno jako komerční pozlátkový kýč a vzor nevkusu, dnes může být považováno za umění, které svým způsobem dokonale zachycovalo a navozovalo atmosféru Ameriky své doby – dodávalo jí naději a optimismus. Jako takové je pak googie umění zcela jedinečné a originální a lze říci, že se svým posláním vyrovná ostatním uměleckým směrům 50. a 60. let 20. století.


Konečná verze – 15. 6. 2009



Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate