 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Artschwager, Richard |
 |
 |
 |
 |
 |
Basquiat, Jean-Michel |
 |
 |
 |
 |
 |
Blake, Peter |
 |
 |
 |
 |
 |
Caulfield, Patrick |
 |
 |
 |
 |
 |
César |
 |
 |
 |
 |
 |
Davis, Stuart |
 |
 |
 |
 |
 |
Dine, Jim |
 |
 |
 |
 |
 |
Fischl, Eric |
 |
 |
 |
 |
 |
Gilbert a George |
 |
 |
 |
 |
 |
Hamilton, Richard |
 |
 |
 |
 |
 |
Haring, Keith |
 |
 |
 |
 |
 |
Hockney, David |
 |
 |
 |
 |
 |
Indiana, Robert |
 |
 |
 |
 |
 |
Johns, Jasper |
 |
 |
 |
 |
 |
Johnson, Ray |
 |
 |
 |
 |
 |
Jones, Allen |
 |
 |
 |
 |
 |
Kitaj, Ronald Brooks |
 |
 |
 |
 |
 |
Koons, Jeff |
 |
 |
 |
 |
 |
Lazkano, Jesús María |
 |
 |
 |
 |
 |
Lichtenstein, Roy |
 |
 |
 |
 |
 |
Morley, Malcolm |
 |
 |
 |
 |
 |
Oldenburg, Claes |
 |
 |
 |
 |
 |
Polke, Sigmar |
 |
 |
 |
 |
 |
Rauschenberg, Robert |
 |
 |
 |
 |
 |
Richter, Gerhard |
 |
 |
 |
 |
 |
Rivers, Larry |
 |
 |
 |
 |
 |
Rosenquist, James |
 |
 |
 |
 |
 |
Ruscha, Ed |
 |
 |
 |
 |
 |
Saville, Peter |
 |
 |
 |
 |
 |
Smithson, Robert |
 |
 |
 |
 |
 |
Tamayo, Daniel |
 |
 |
 |
 |
 |
Treviño, Jesse |
 |
 |
 |
 |
 |
Venturi, Robert |
 |
 |
 |
 |
 |
Warhol, Andy |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Díla: |
 |
 |
Použitá literatura: |
|
 |
 |
Pop-art se zrodil uprostřed 50. let 20. století ve Spojených Státech jako reakce mladých výtvarníků na změny v poválečné společnosti. Předchůdci pop artu byli již ve 20. letech 20. století Charles Demuth a Stuart Davis, kteří ve svých tehdejších dílech využívali populární reklamní design a americké komerční výrobky. Stejným způsobem jako ve Spojených státech se pop art projevil i v britském umění. Pop art neměl žádnou výraznou strukturu ani program a umělci pop artu nepořádali žádné velké skupinové výstavy, nicméně jejich umění mělo mnoho jednotících prvků i myšlenek.
Americká kultura padesátých let hýřila neony reklam, tajemnými dobrodružstvími Supermana, hvězdnou slávou JFK i Marilyn Monroe, člověk byl jako nebránící se oběť zahlcován miliony podnětů z šílené jízdy kolotočem Ameriky. V umění této doby proto nemělo smysl hledat pocity, právě tak jako v běžném bezvýznamném scénáři života člověka šedesátých let. Pop art hledal kontakt umění s tímto světem, snažil se tisícerým opakováním vytvořit v konzumní duši amerického diváka nezapomenutelný pocit sounáležitosti a porozumění. Svůj domov našel americký pop art v zářivém New Yorku.
Pop art otevíral umění běžným lidem, se svými jednoduchými a otevřenými díly nebyl nijak složitý či hluboce duchovní jako abstraktní expresionismus. Popularizoval jinak elitářské umění, zdůrazňoval kýčovitost a barevnost obyčejna, byl vírou v ironii i moc image.
Konečná verze – 9. 6. 2009
Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.
|
 |
|
 |
|
 |
 |
 |