Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Hans Makart
Akademické umění a orientalismus  
Díla:
Anna von Waldberg
Autoportrét
Dáma v péřovém klobouku, pohled zezadu
Dora Fournier-Gabillonová
Faun a Nymfa (Pan a Flóra)
Karoline Gomperzová
Korunní princezna Štěpánka
Pět smyslů: Čich
Portrét Clothilde Beerové
Sarah Bernhardtová
Zerline Gabillonová
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1840 - † 1884, Rakousko, 

Rakouský malíř Hans Makart se narodil jako syn komořího roku 1840 v Salcburku v paláci Mirabell, v bývalé rezidenci salcburského arcibiskupa. Svého prvního uměleckého vzdělání dosáhl v Salcburku, pak jeden rok studoval klasické malířství na vídeňské Akademii v ateliéru Johanna Fischbacha. Makart neuznával akademickou rutinu školy a nakonec byl z Akademie pro nedostatek talentu vyloučen. Odešel do Mnichova, kde dva roky studoval malířství soukromě. V Mnichově zaujal svým talentem Karla Theodora von Pilotyho, pod jehož vedením studoval celé čtyři roky. Pro doplnění inspirace pak Makart cestoval do Londýna, Paříže a Říma. V té době už bylo zcela zřejmé, že se Makart bude těšit nevšednímu uznání.

Prvním velkým Makartovým úspěchem bylo, že se o jeho práce začal zajímat samotný císař, který do svých sbírek zakoupil jeho obraz ‚Romeo a Julie‘. Když v té době koupil něčí obraz císař, nebyly žádné pochyby, že se o něho brzy začala zajímat i vídeňská šlechta. Byl to princ von Hohenlohe, který Makartovi zařídil na Gusshausstrasse 25 ateliér ze staré slévárny a který se stal Makartovým vážným zákazníkem. V Makartově ateliéru se brzy začaly scházet mnohé významné osobnosti Vídně, snad proto, že Makart byl výborným vypravěčem, ale možná také proto, že jeho ateliér byl vyzdoben klasickými sochami, hudebními nástroji, květinami a různými rekvizitami, které Makart používal při malování svých klasických kompozic. Podle jeho studia si zařizovala obývací pokoje celá vídeňská střední třída, Makart byl ve své době považován za vídeňskou kulturní ikonu a uctíván kritiky i laickou veřejností.

Makart se zabýval portrétní malbou, vytvářel obrazy s historickými tématy především podle klasických principů. Nebyl jen malířem, ale také návrhářem interiérů a kostýmů, a navrhoval i nábytek. Měl velký vliv na tvorbu Gustava Klimta a dalších mladých rakouských malířů. V roce 1879 při příležitosti stříbrného výročí svatby císaře Františka Josefa a jeho manželky císařovny Elizabeth (Sisi) Makart vytvořil slavnostní alegorický průvod – navrhl kostýmy, scény, alegorické vozy. Tento průvod proslul mezi občany Vídně jako ‚Makart Parade‘, lidé se nadšeně strojili do báječných historických kostýmů, které je přenesly do nádherné barevné minulosti. Tato slavnost se pak konala každý rok téměř až do 60. let 20. století. V prvním roce konání Makart Parade (1879) se také Makart stal profesorem na vídeňské Akademii. Po Makartovi byla také nazvána tato éra vídeňské historie jako makartismus.

V roce 1882 byl Makart císařem Františkem Josefem požádán, aby vyzdobil podle přání císařovny Sisi vilu Hermes. Makart se tohoto úkolu zhostil výtečně, navrhl rozsáhlé dekorace, které byly inspirovány světem Shakespearovy Noci Svatojánské. Bohužel, svůj návrh už neuskutečnil, neboť 3. října 1884 ve Vídni ve věku 44 let zemřel. Byl pohřben na vídeňském Centrálním hřbitově.


Konečná verze – 27. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate