Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Émile-Jacques Ruhlmann
Art Deco  
Secese  
Díla:
Elephant club chair – klubovka
Konferenční stolek
Lavice Rare & Early
Model Bosman – vitrína
Polstrované křeslo
Rohová skříňka
Skříňka
Stůl
Související odkazy:
Ruhlmanův nábytek
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1879 - †  1933, Francie, 

Francouzský designér Émile-Jacques Ruhlmann (často také Jacques-Émile Ruhlmann) se narodil 28. srpna 1879 v Paříži. Jeho rodiče přišli do Paříže z Alsaska a brzy provozovali úspěšnou stavební firmu, kde Ruhlmann už od dětství pozoroval svého otce při práci. Měl tak výtečnou možnost dokonale se naučit základy designu a seznámit se s proslulými i právě začínajícími mladými architekty a designéry. Tyto kontakty se mu v jeho dalším životě velmi hodily a pomohly mu v rozvoji jeho jedinečného stylu. Když v roce 1907 zemřel jeho otec, převzal Ruhlmann jeho podnik, který už v té době měl v Paříži jistou pozici na trhu. V této době také začal pracovat na navrhování nábytku – zprvu pro svou vlastní domácnost, později také pro prodej.

V roce 1919 pak Ruhlmann založil společně s Pierre Laurentem firmu Ruhlmann et Laurent zabývající se interiérovým designem – zpracovávali návrhy nábytku, tapet, koberců i stínidel na lampy. Jejich designy byly zpočátku velmi ovlivněny pařížskou secesí a těžkopádným hnutím Arts & Crafts, nicméně s postupem času se své těžkopádnosti zbavily a v průběhu doby byl v jejich dílech vidět vliv vídeňské secese a Art Deca. Jeho zákazníky byli začínající a později také slavní mladí malíři a intelektuálové, jejichž požadavky dokázal Ruhlmann plně uspokojit – jeho nábytek byl moderní, levný a příjemný. Jeho mladí zákazníci pak nevědomky propagovali Ruhlmannovy designy, které se staly v Paříži obrovským hitem.

Ruhlmann se od počátku své tvorby velmi zajímal o principy klasicismu v interiérech, vždy ho fascinovaly linie klasicistního nábytku a jeho čisté a dokonalé zpracování. Ruhlmann pak klasicismus a jeho principy přizpůsoboval svým novým nápadům a módním vlivům a tak jeho nábytek měl v letech 1918 až 1925 v Paříži nejlepší prodejnost. Ruhlmann nejraději používal ebenové dřevo, nicméně často také pro dekorace kombinoval různé druhy dřeva a používal také slonovinu, která dodávala jeho designům na eleganci. Ač mnoho designérů té doby vytvářelo svůj nábytek vlastnoručně, Ruhlmann byl výjimkou – protože nebyl vyučeným truhlářem, všechny jeho návrhy byly zpracovávány až do roku 1923 v jiných dílnách, kdy si zařídil dílnu s vlastními řemeslníky. V roce 1925 se Ruhlmann zúčastnil slavné výstavy Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Moderne of 1925 (která dala jméno stylu Art Deco), pro kterou vytvořil Pavillon du Collectionneur, výstavní síň, která vypadala jako dům znalce umění a ve které ukázal své nejlepší designy. V roce 1927 už Ruhlmann vlastnil dvě dílny, ve kterých zaměstnával 27 truhlářských mistrů, čtyři lakovače, dvanáct čalouníků, dvacet pět kresličů a celý zástup učedníků.

Ruhlmann byl výtečným návrhářem nábytku, vždy znal dokonale možnosti materiálu i tvarů a díky svému citu pro barvy dokázal vytvořit nábytek, který plně odrážel ducha doby. Ruhlmann byl vždy velmi hrdý na svoje návrhy a když se v roce 1933 dozvěděl, že je smrtelně nemocný, sepsal poslední vůli, ve které chránil svou celoživotní tvorbu; chtěl, aby po jeho smrti jeho dílny dokončily všechny rozpracované zakázky a pak byly uzavřeny.

Ruhlmann zemřel 18. listopadu 1933.


Konečná verze – 26. 5. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate