Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Francis Bacon
Nová figurace  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1909 - † 1992, Irsko, 

Anglický malíř Francis Bacon se narodil 28. října 1909 v Dublinu anglickým rodičům. Jeho dávným předkem byl prý filozof Francis Bacon, který působil na dvoře královny Alžběty I. Jeho otcem byl Eddy Bacon, který byl veteránem Búrské války a poněkud hádavým trenérem závodních koní. Jeho matka Winnie rozená Firthová byla dědičkou malé ocelárny a uhelného dolu a byla známá pro svoji přátelskou a milou povahu. Bacon byl jako dítě velmi nemocný – trápilo ho astma a alergie na psí a koňskou srst, a tak mu bylo často podáváno morfium, které mu mělo pomoci od těžkých záchvatů kašle. Baconova rodina se často stěhovala, a tak mladý Bacon vlastně neměl žádný trvalý domov, což později uvedl jako jednu z inspirací pro temné nálady zachycené v jeho obrazech. Jako dítě byl Bacon velmi ostýchavý, nicméně velmi rád se k nelibosti svého otce oblékal do ženských šatů.

Na podzim roku 1926 se Bacon přestěhoval do Londýna, kde ho finančně podporovala jeho matka. Londýn měl na mladého Bacona velký vliv, začal se tam zajímat o Nietzscheho, ale také se stal častým společníkem bohatých mužů. Než přišel na to, že ho tito muži mohou v Londýně vydržovat, krátce pracoval jako kuchař v jedné domácnosti a jako telefonista v módním salonu. Díky svým známostem se Bacon naučil užívat si večírků, stravoval se ve drahých restauracích a užíval si života plnými doušky.

Bacon se poprvé vážněji začal zajímat o umění v roce 1927, kdy odjel do Paříže, kde pak strávil rok a půl. V Paříži se seznámil s pianistkou Yvonne Bocquentin, která mu přislíbila, že ho bude učit francouzštinu a pozvala ho do svého domu v Chantilly. V zámku Chantilly (Museé Condé) také Bacon poprvé uviděl Poussinův obraz Vraždění neviňátek, který se stal inspirací pro celou řadu jeho pozdějších děl. Další výstavou, která Bacona významně ovlivnila, byla výstava sto šesti Picassových obrazů v Galerii Paula Rosenberga.

Do Londýna se Bacon vrátil na konci roku 1928 a rozhodl se pracovat jako interiérový designér. V jeho snahách mu opět pomáhali jeho bohatí přátelé, které si hledal přes inzeráty. Jeden z těchto jeho klientů byl postarší bratranec Douglase Coopera, který byl v té době považován za největšího sběratele moderního umění v Anglii. Cooper sám pak pomohl Baconovi v prodeji jeho nábytku a koberců a v tom, aby se dostal do povědomí kritiky.

Bacon začal poprvé malovat v roce 1929. Jeho obrazy tehdy kupovali vlastně jen jeho přátelé, známí a příbuzní, nicméně zlom v jeho kariéře přišel v roce 1933, kdy si jeden z jeho obrazů zakoupil sir Michael Sadler, který si ho koupil čistě proto, že se mu líbil, a ne jen ze známosti. V únoru 1934 uspořádal Bacon svou první samostatnou výstavu, na které ukázal sedm svých olejomaleb a šest kvašů. Tato výstava dostala Bacona do povědomí uměleckého světa a Bacon se od té doby věnoval pouze malování a vystavování. Krátce také v roce 1949 působil jako učitel na Royal College of Art, nicméně tuto pozici vzal pouze k finančnímu přilepšení a za podmínky, že nebude učit, ale bude jen dvakrát týdně studentům poskytovat konzultace.

Baconova tvorba je vytvářena prostou technikou, obsahuje však výraznou deformaci a jasné linie. Bacon často přejímal své předměty z děl starých Mistrů, známé jsou především jeho obrazy papeže Innocenta X. podle Velázqueze. Tyto obrazy, které namaloval v roce 1950, měly být vystaveny na několika výstavách, nicméně Bacon s nimi nebyl spokojen a tak je nakonec nevystavil. Poslal je svému prodejci výtvarných potřeb, aby plátna vyhodil a rámy znovu prodal, nicméně jeho prodejce to neudělal, a tak tato plátna byla znovuobjevena v září v roce 1998. Další obrazy z této série byly zničeny. Bacon vlastně zničil celou řadu obrazů ze svého raného období, často je sám rozřezal nožem a k mnoha obrazům se také ani nehlásil.

Baconovy postavy přímo křičí o násilném osamění, odporu a brutalitě, kteréžto znaky Bacon prosazoval po celou svou malířskou kariéru. Fantazie nočních můr jsou tak přímo představovány lidské psýché s vražednou intenzitou. Se svou šokující a unikátní vizí lidské formy, násilím a nesnesitelným napětím poté Bacon podle svých vlastních slov „odemykal hlubší možnosti vzrušení“.

Baconovou celoživotní společnicí a opatrovnicí byla jeho chůva Jessie Lightfootová, která se o něj starala vlastně za všech okolností a která ho vždy podporovala v jeho touze stát se uznávaným umělcem. Chůva Lightfootová zemřela 30. dubna 1951 a Bacona její smrt nesmírně zarmoutila.

Bacon zemřel 28. dubna 1992 v Madridu. Příčinou jeho smrti byl infarkt.


Konečná verze – 9. 12. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate