Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  William Glackens
Ashcan School - The Eight (Osma)  
Díla:
Akt s jablkem
Březnový den, Washington Square
Bruslení v Central Parku
Chez Mouquin
Daleko od farmy s čerstvým vzduchem
Děti na kolečkových bruslích
Hrušky a pomeranče v misce
Italsko-Americká oslava, Washington Square
Koupání v Bellportu, Long Island
Květnový den, Central Park
Mladá žena v zeleném
Nakupující
Střešní zahrada v Hammersteinu
Vánoční nakupující, Madison Square
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1870 - † 1938, USA, 

Americký malíř William J. Glackens se narodil roku 1870 ve Philadelphii. Na střední školu chodil na Central High School, kde byl jeho spolužákem jeho pozdější malířský kolega John Sloan. Už jako student byl Glackens velmi nadaným malířem, a tak mohl v roce 1891 i bez hlubšího formálního vzdělání přijmout zaměstnání ilustrátora v nakladatelství Philadelphia Record. Už o rok později však přešel ke konkurenčnímu vydavatelství Philadelphia Press, kde již působil jeho přítel ze studií John Sloan. Zde se Glackens dále seznámil s Everettem Shinnem a později také s Georgem Luksem, kteří se stali jeho velkými přáteli a kolegy. V této době si také doplnil vzdělání na Pennsylvania Academy of the Fine Arts pod vedením Thomase Anshutze a v roce 1894 se konečně setkal s Robertem Henrim, který ho ovlivnil nejvíc a se kterým také později sdílel ateliér.

V letech 1895 až 1896 se Glackens s Henrim rozhodli odjet do Evropy na studijní pobyt – navštívili Francii, Holandsko a Belgii. V Paříži se Glackens dokonale seznámil především s Manetovou tvorbou, který ho inspiroval svou barevnou paletou. V Paříži Glackens také pod vlivem impresionistů poprvé začal malovat městská témata, která se stala ústředním v jeho budoucí tvorbě – maloval ulice, parky, kavárny, pikniky – prakticky všechna místa, kde ve městech pulsoval život. Po svém návratu se Glackens usadil v New Yorku, kde si také na Washington Square zakoupil vlastní ateliér.

Glackens rovněž maloval jako reportér pro několik časopisů, mezi nejvýznamnější patřily redakce New York World, Herald a McClure’s. Posledně zmíněná redakce ho dokonce vyslala na Kubu, kde měl ilustrovat válečné nepokoje – Glackens se účastnil všech bojů a dokonce onemocněl malárií. Ve své práci pro redakce časopisů byl Glackens velmi úspěšný, byl oblíben hlavně pro věrohodnost svých městských výjevů.

Glackens byl velmi pečlivým a systematickým malířem, o čemž svědčí také jeho malířské zápisníčky. V těchto malých zápisnících si vedl jména svých modelek včetně jejich adres a vizáže, aby se k nim mohl kdykoliv vrátit a malovat je znovu. Glackens zaměstnával mnoho modelek, které byly ve finanční tísni, zaměstnáním jim projevoval svůj zájem o jejich osud a častými sezeními je vlastně finančně podporoval. Mnoho z jeho modelek nebylo příliš krásných, nicméně Glackensova dobročinnost možná poskytuje vysvětlení, proč si mezi nimi nevybíral víc.

Glackens byl výtečným organizátorem výstav, se kterými velmi pomáhal Henrimu. Výstav s také účastnil, v roce 1908 například vystavoval při slavné výstavě Osmy v Macbeth Gallery v New Yorku. V roce 1910 organizoval a účastnil se kontroverzní výstavy Exhibition of Independent Artists, která byla na svou dobu obrovsky rebelující akcí proti tradičnímu americkému umění. V roce 1910 se také Glackens setkal se svým bývalým spolužákem ze střední školy, Dr. Albertem C. Barnesem. Dr. Barnes získal velké jmění díky svému vynálezu kloktadla a rozhodl se svoje peníze investovat do umění. Protože však netušil, jaké obrazy mají hodnotu a jaké hodnotou nemají, pověřil svého přítele Glackense nákupem obrazů v Paříži. Glackens tedy v únoru roku 1912 odjel do Paříže, kde nakoupil dvacet moderních pláten francouzských umělců. Glackens rovněž Barnese přemluvil, aby nakoupil obrazy jeho malířských kolegů Osmy a Ashcan School, což Barnes také udělal. Obrazy z Francie společně s těmito americkými moderními obrazy se později staly hlavními prvky sbírky Barnesovy nadace (Barnes Foundation Collection) v Merionu v Pennsylvanii.

V roce 1916 se Glackens podílel na založení americké Společnosti nezávislých umělců (Society of Independent Artists), jejímž prvním presidentem se rovněž stal. Kromě svých aktivit v této společnosti se také věnoval pedagogické činnosti, pravidelně učil na Art Students League v New Yorku.

Glackens zemřel v květnu roku 1938 po mozkové mrtvici ve Westportu v Connecticutu, kde byl tehdy se svou ženou na návštěvě u svého velkého přítele Charlese Prendergasta, bratra malíře Maurice Prendergasta.


Konečná verze – 29. 4. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate