Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Richard Serra
Minimalismus  
San Francisco Bay Artists  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1939, USA, 

Americký sochař Richard Serra se narodil 2. listopadu 1939 v San Franciscu. Původně studoval anglickou literaturu na University of California v Berkeley a v Santa Barbaře. V roce 1964 pak graduoval na Yale a díky podpoře z Fullbrightova stipendia pak strávil rok v Paříži a ve Florencii, kde studoval umění. Během svých studií se seznámil s mnoha uměleckými osobnostmi, mezi jeho přátele patřil například Josef Albers, se kterým spolupracoval na jeho knize Interakce barvy (The Interaction of Color, 1963). Serrova první samostatná výstava se konala v roce 1966 v galerii La Salita v Římě, jeho první samostatná výstava ve Spojených státech se konala v Leo Castelli Warehouse v New Yorku.

V roce 1969 se Serra účastnil významné výstavy ‚Devět mladých umělců‘, pořádané Guggenheimovým muzeem v New Yorku. V této době také začal experimentovat s filmem, který se stal hlavní součástí jeho tvorby v 70. letech. V 70. letech také spolupracoval s představitelem Land Artu Robertem Smithsonem, který ho v mnohém inspiroval k vytváření umělecký děl nikoliv však v přírodě, nýbrž v městské krajině.

Už při svých studiích v Kalifornii si Serra přivydělával v ocelárnách, což bezpochyby ovlivnilo jeho pozdější umělecký vývoj. Ve své tvorbě se zpočátku zaměřoval především na různé industriální materiály, především pak na ocel a olovo. Tyto materiály zpracovával podle myšlenek minimalismu, který nejlépe odpovídal jeho osobnímu uměleckému zaměření a přesvědčení. Jeho vlastní tvorbu ovlivnili například Philip Guston, Robert Rauschenberg a Frank Stella.

Serra svou tvorbou často vzbuzoval kontroverzi, jedno z jeho děl bylo dokonce odmítnuto veřejností – jednalo se o jeho dílo Nakloněný oblouk (1981, vysoký 3.5 metru). Tento ocelový oblouk původně stál na Federal Plaza na dolním Manhattanu. Už ode dne, kdy byl postaven, proti němu protestovali zaměstnanci z okolních budov, prý bránil v průchodu náměstím. V roce 1985 byla svolána valná hromada, která rozhodla, že by se měl oblouk přestěhovat někam jinam, nicméně Serra proti tomuto rozhodnutí protestoval s tím, že oblouk vytvořil právě pro toto místo a že jinam se prostě nehodí. Celá záležitost nakonec dopadla tak, že socha byla 15. března 1989 rozebrána a dána do šrotu. Tuto událost a Serrův boj popsal William Gaddi ve svém satirickém románu A Frolic of His Own (Jeho vlastní žert), který byl vydán v roce 1994.

Serra žije a tvoří střídavě v New Yorku a Novém Skotsku.


Konečná verze – 12. 5. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate