Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Thomas Hart Benton
Realismus  
Regionalismus (Ruralismus)  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1889 - † 1975, USA, 

Americký malíř Thomas Hart Benton se narodil 15. dubna 1889 v Neoshu v Missouri ve vlivné rodině politiků a obchodníků. Jeho otec byl právník a kongresman a jeho prastrýc, po kterém byl pojmenován, byl senátorem. Velký vliv na Bentona měla jeho matka Elizabeth, která byla velkou milovnicí umění a která ho podporovala finančně i duševně až do Betonových třiceti tří let, kdy se oženil. Benton strávil své dětství cestováním mezi svým domovem v Missouri a Washingtonem DC. Jeho rodina na něj velmi naléhala, aby rovněž vydal na dráhu politika, nicméně Benton se tomuto velmi bránil, protože svou budoucnost viděl v umění. Jako dospívající chlapec také pracoval jako ilustrátor pro noviny Joplin American. V roce 1907 se dal zapsat na Art Institute of Chicago, nicméně už o dva roky později odjel do Paříže, kde studoval na Académie Julian. V Paříži se Benton seznámil s Diegem Riverou a Stantonem Macdonald-Wrightem, kteří pro něj a jeho tvorbu byli velkou inspirací a kteří ho také seznámili s abstrakcí a s technikou nástěnné malby.

Do New Yorku se Benton vrátil v roce 1913 a pokračoval ve své malířské kariéře. V roce 1919 získal povolání jako kreslíř u námořnictva, což mu pomohlo také v jeho vývoji jakožto malíře – daleko více se přiklonil k realismu, který se také stal jeho hlavním malířským stylem. Realismus se pro Bentona stal natolik aktuálním, že se prohlásil ‘nepřítelem modernismu’. Tématicky se Benton stal regionalistou, neboť zachycoval život na americkém středozápadě. V této době učil na Art Students League, kde k jeho oblibě mezi studenty přispíval fakt, že byl zastáncem levicové politiky. Původně však byl Benton spíše nadšencem abstrakce a v New Yorku byl také příznivcem Stieglitzovy skupiny modernistů, i když nebyl nikdy přizván k jejich výstavám. Benton si bohužel vzal jejich uzavřenost osobně a prohlásil Stieglitze za ‚pseudointelektuála a úplného ignoranta‘. Později také zničil většinu svých starších abstraktních obrazů proto, aby ‚dostal tu modernistickou špínu pryč ze svého těla‘.

Benton byl předním americkým muralistou a zástupcem regionalistické školy. Jeho obrazy ukazují výjevy z každodenního života amerického středozápadu, ukazují především život na farmách a rančích. Aby byl blíže svým tématům, odstěhoval se Benton v roce 1935 do Kansas City ve státě Missouri, kde vyučoval kreslení a malbu na Kansas City Art Institute. Tak trochu zneuznaný Benton ovšem opustil New York se skandálem – obvinil umělecký svět New Yorku jako sdružení homosexuálů, kteří svým sexuálním zaměřením ničí pravé umění, které tak může vzniknout pouze na středozápadě Spojených států, neboť tam podle něho žili ti morálně nejčistší lidé.

Bentonovým nejvýznamnějším studentem byl abstraktní expresionista Jackson Pollock, který se však od Bentonova realism více než odklonil ve svém vlastním převratném abstraktním stylu. Bentonovy nejznámější nástěnné malby se nacházejí v Missouri State Capitol v Jefferson City a v Trumanově knihovně v Independence – při práci v knihovně se s bývalým presidentem Trumanem seznámil osobně a zůstali celoživotními přáteli.

Benton byl jedním z nejoblíbenějších amerických malířů všech dob – dokázal totiž přesně odhadnout, co se líbí americké veřejnosti a pak podle toho malovat. Benton také dokázal dovedně vzbudit patřičnou kontroverzi, která mu u veřejnosti pomáhala o to víc. Z Kansas City Art Institute byl například vyhozen kvůli svému více než necudnému aktu Persephone, který nakonec našel svoje místo v newyorském nočním klubu The Diamond Horseshoe. Toto ‘jedno z nejlepších děl americké pornografie‘ je dnes k vidění v Nelson-Atkins Museum v Kansas City a je považováno za jeho největší poklad. Bentonův obraz s biblickým námětem Zuzana se staršími vzbudil kontroverzi mezi zástupci církve například tím, že jeho Zuzana měla červeně nalakované nehty. Když nechtěl Benton šokovat, byl docela obyčejným americkým ruralistou, jeho obrazy zachycovaly typická americká témata. Tato témata jsou sice velmi zajímavá a poutavá pro běžné Američany, ale nemají žádnou výraznou celosvětovou hodnotu – mohou být pochopeny zase jen Američany, objektivně se jeví spíše jako nástroje americké propagandy a idealizace.

Benton zemřel 19. ledna 1975 v Kansas City v Missouri ve svém ateliéru při práci. Je pohřben na hřbitově Bellefontaine v St. Louis, Missouri.


Konečná verze – 24. 3. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate