Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Tracey Emin
Ženy v umění  
Konceptuální umění  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1963, Velká Británie, 

Britská umělkyně Tracey Eminová se narodila v roce 1963 v Londýně, nicméně vyrůstala v Margate v hrabství Kent. Její rodina žila v nuzných poměrech, její otec nebyl ženatý s její matkou a rodinu nijak nepodporoval. Když bylo Eminové asi čtrnáct let, byla znásilněna.

Umění studovala nejdříve na Maidstone College of Art a později také na Royal College of Art v Londýně. V té době se velmi zajímala o expresionismus a jeho hlavní představitele a její vlastní tvorba byla velmi ovlivněna jejich díly. Žádné z těchto jejích obrazů se do dnešní doby nezachovaly, neboť je sama zničila po tom, co prodělala potrat, který sama nazvala svou ‚sebevraždou emocí‘.

O několik let později se Eminová opět vrátila k umění, nicméně její díla měla docela jinou osobní vypovídající hodnotu. Její první samostatnou výstava, která se konala v roce 1993 v galerii White Cube, byla nazvána ‚My Major Retrospective‘ (Moje velká retrospektiva) a zahrnovala celou řadu osobních věcí a fotografií zničených maleb. Eminová v této výstavě zcela jedinečným a zajímavým způsobem odhalila svoje myšlení a minulost, což ji staví zcela na roveň ostatním konceptuálním umělcům. I další její samostatná výstava v roce 1997, nazvaná ‚I Need Art Like I Need God‘ (Potřebuji umění stejně jako potřebuji Boha) konaná v South London Gallery stejně jako další její výstava 'Everyone I Have Ever Slept With' (1963-1995) (Každý, s kým jsem kdy spala), potvrdili její status přední umělkyně dnešní doby.

Tvorba Eminové bývá oceňována hlavně pro svou bezprostřednost, s jakou dokáže zprostředkovat svoje ať už humorné nebo tragické zážitky. Dokáže vyprávět o zajímavých událostech svého života velmi upřímně a bez jakýchkoliv příkras a její život je tak přetransformován do uměleckého díla, což opět potvrzuje principy konceptuálního umění.

Eminová bývá zařazována do skupiny tzv. YBAs (Young British Artists – Mladí britští umělci). Do této skupiny patří také Damien Hirst, jedna z nejkontroverznějších postav moderního britského umění. Eminová je na rozdíl od Hirsta přijímána pozitivně i mezi širokou veřejností, zajímavou polemiku však vzbudilo její dílo z roku 1999 My Bed (Moje postel), kterým byla její vlastní neustlaná postel s použitými kondomy a špinavým spodním prádlem.

Eminová v současnosti žije a tvoří v Londýně.


Konečná verze – 22. 4. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate