Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:   Erté
Art Deco  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Ertého oficiální stránka
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1892 - † 1990, Rusko, Francie

Ruský malíř a designér Erté se narodil v Petrohradu 23. listopadu roku 1892 jako Romain de Tirtoff. Svoje umělecké jméno Erté si zvolil podle výslovnosti svých iniciál. Svůj první návrh na šaty Erté vytvořil už ve věku šesti let – namaloval šaty pro svoji matku Natalii Michajlovnu, které si dala podle synova návrhu také ušít a které s oblibou nosila. Jeho otec, admirál carské flotily Petr Ivanovič, si přál, aby se Erté dal na vojenskou dráhu, nicméně jemný Erté se rozhodnutí svého otce nechtěl podřídit a v roce 1912 svého otce uprosil, aby mu dovolil odjet do Paříže, kde se chtěl stát módním ilustrátorem.

V Paříži začal Erté studovat na Academie Julian a o rok později začal navrhovat módní oblečení pro Paula Poireta, který byl předním a nejvyhledávanějším francouzským modistou té doby. Díky Poiretovi se Erté seznámil s Lucienem Vogelem, který byl šéfredaktorem francouzského populárního módního časopisu La Gazette du Bon Ton, se kterým také začal spolupracovat na různých ilustracích. Díky ilustracím pro La Gazette du Bon Ton Ertého kontaktoval americký módní časopis Harper’s Bazaar, se kterým Erté následně spolupracoval celých dvacet dva let a pro který vytvořil více než 250 titulních ilustrací, přičemž jeho první ilustrace byla publikována 1. ledna 1915. Erté spoluprácí s Harper’s Bazaar vytvořil vzor pro všechny svoje následovníky v oblasti módní ilustrace, jeho styl byl často napodobován a kopírován.

Erté byl jedním z nejvýznamnějších divadelních a kostýmových designérů počátku dvacátého století, byl velmi kreativním duchem a se svým uměním se nikdy neobával různých kontroverzních a často nadmíru extravagantních experimentů. Erté s oblibou vytvářel exotické a romantické kostýmy, byl ve své tvorbě lyrický a vždy dodával pozornost detailu. Navrhoval pro různé kabarety, hudební divadla, ale také pro operu a krátký čas v roce 1925 strávil také v Hollywoodu, kam byl osobně pozván Louisem B. Mayerem, ředitelem filmové společnosti Metro-Goldwyn-Mayer, aby se podílel na kostýmech pro němý film Ben Hur. Jeho divadelní kostýmy nosily i takové osobnosti, jako byla například Josephine Baker, Marion Davies, Norma Shearer, Lillian Gish i slavná Mata Hari, která byla jakýmsi zosobněním uměleckého směru Art Deco.

Ve čtyřicátých a padesátých letech 20. století byla Ertého tvorba spíše opomíjena, nicméně přízeň kritiky i veřejnosti si Erté opět získal v 60. letech, kdy byl i v divadle kladen důraz na jasné barvy a kompozice. V této době se také začal zabývat litografiemi a sochami, které rovněž odrážely jeho extravagantní umělecký styl. V roce 1967 navíc Metropolitan Museum of Art zakoupilo a následně vystavilo více než dvě stovky jeho kvašů, které přinesly Ertému další umělecké úspěchy. Když pak Erté začal vytvářet limitované edice serigrafií podle svých designů, dostal se do všeobecného povědomí ještě více.

Posledním významným Ertého počinem byly v roce 1988 jeho elegantní návrhy kostýmů pro broadwayský muzikál Stardust.

Erté zemřel ve věku devadesáti osmi let v roce 1990.


Konečná verze – 22. 4. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate