Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Ray Johnson
Pop Art  
Konceptuální umění  
Les artistes maudits  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1927 - † 1995, USA, 

Americký umělec Ray Johnson (celým jménem Raymond Edward Johnson) se narodil 16. října 1927 v Detroitu v Michiganu. Umění vystudoval v letech 1945 až 1948 na slavné Black Mountain College v Severní Karolíně, na které v této době vyučoval například také Josef Albers a Lyonel Feininger. Mezi jeho spolužáky patřili budoucí slavní umělci – Kenneth Noland, Cy Twombly, Robert Rauschenberg, Willem de Kooning a jiní.

V roce 1948 se Johnson přestěhoval do New Yorku, kde se začal věnovat své vlastní tvorbě. Stal se členem skupiny amerických abstraktních umělců, se kterými také vystavoval. Od abstrakce se odklonil – už na počátku 50. let 20. století začal vyrábět takzvané ‚moticos‘, což byly zajímavé koláže, které ukazoval na newyorské Grand Central Station.

Johnson v roce 1962 založil významné umělecké sdružení New York Correspondence School of Art. Tato škola byla jakousi performancí, účastnili se jí téměř všichni tehdejší moderní umělci. Johnson vytvořil a zorganizoval jakýsi adresář, kde si tito umělci skrze obyčejnou poštu vyměňovali svá díla, myšlenky i inspirace. V roce 1970 byl Johnson požádán Marciou Tuckerovou z Whitney Museum, aby poprosil členy svojí Correspondence School, zda by se zúčastnili oficiální výstavy, která měla zachytit působení této školy. Na výstavu bylo pozváno celkem 116 umělců a samozřejmě sklidila enormní úspěch. Johnson školu rozpustil v roce 1973 a dokonce i napsal do New York Times její nekrolog, škola však pokračovala dál pod jinými názvy: The Buddha University a Taoist Pop Art School.

Johnson se díky své New York Correspondence School of Art stal jakýmsi mostem mezi umělci a jejich uměním a díky tomuto vlivu je považován za jednoho z otců pop artu. V duchu pop artu Johnson maloval také různé postavy americké popové kultury – jeho úplně prvním takovým dílem byly jeho portréty Elvise, které zpracovával jako zajímavé koláže. O rok později podobný motiv použil Robert Rauschenberg a Johnsonem se inspiroval také Roy Lichtenstein, nicméně trvalo ještě dlouhých sedm let, než motiv Elvise zpracoval slavný Andy Warhol. V tomto vrcholném období pop artu však už byl Johnson ve své tvorbě opět o několik kroků napřed.

Johnson žil velmi skromným životem ve svém domě v Locust Valley, nikdy nevyhledával slávu ani uznání veřejnosti. Byl tak skromný, že byl reportérkou Grace Glueck z redakce New York Times při své výstavě koláží v roce 1965 dokonce nazván ‚nejznámějším neznámým umělcem na světě‘. Johnson vždy vtipkoval o své smrti a několikrát dokonce i svou smrt oficiálně ohlásil. Možná ji ohlašoval i v případě jeho skutečné smrti 13. ledna 1995 – několika svým přátelům totiž oznámil, že pracuje na svém největším díle. S největší pravděpodobností spáchal sebevraždu, utopil se po tom, co skočil z mostu v Sag Harbor ve státě New York, který byl asi dvě hodiny jízdy autem od jeho domu. Jeho tělo bylo nalezeno 14. ledna ve 12.35 odpoledne, byl oblečen v džínech, vlněném svetru a větrovce a na nohou měl svoje staré pracovní boty.


Konečná verze – 22. 4. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate