Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Grant Wood
Regionalismus (Ruralismus)  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1892 - †  1942, USA, 

Americký malíř Grant Wood se narodil 13. února 1892 v Anamose v Iowě v kvakerské rodině. Po smrti jeho otce v roce 1901 se jeho rodina přestěhovala do Cedar Rapids, kde Wood chodil do školy. Už jako mladý chlapec byl velmi zručný a zabýval se celou řadou různých řemesel – učil se pracovat se dřevem i kovem, dokonce se učil i dělat šperky. V roce 1913 pak začal navštěvovat hodiny kreslení na Art Institute of Chicago, kde studoval tři roky. Po studiu odjel do Evropy, navštívil Francii, Itálii a Německo a velmi si oblíbil díla starých holandských a německých mistrů, jejichž tvorba ho také mimořádným způsobem ovlivnila. Wood však svoji inspiraci prozaicky shrnul do jedné věty: ‚Všechny opravdu dobré nápady, které jsem kdy měl, mě napadly, když jsem dojil krávu‘.

Wood se nejvíce proslavil svými obrazy amerického venkovského středozápadu. Jeho nejslavnějším obrazem je jeho obraz American Gothic (1930), který zachycuje Woodovu sestru Nan Wood Grahamovou a rodinného zubaře Dr. Byrona McKeebyho před chatou v Eldonu v Iowě. Poprvé byl tento obraz vystaven v Art Institute of Chicago, kde vyhrál 300 dolarů. Tento obraz Wooda takřka ihned proslavil a hned se začaly prodávat jeho reprodukce, které pak visely skoro v každé americké domácnosti.

V roce 1933 založil Wood svou slavnou uměleckou kolonii Stone City u řeky Wapsipinicon v Iowě, která se v době ekonomické deprese stala útočištěm mnoha umělců. Umělci žili ve vysloužilých ledárenských vagonech, které si sami vyzdobili. V této umělecké kolonii také vznikla celá řada zajímavých uměleckých děl a návrhů na nástěnné malby, které pak zdobily zdi mnoha státních úřadů po celých Spojených státech.

Wood byl nadšeným propagátorem regionalismu, jehož byl zakladatelem. Princip jeho umění byl v tom, že typicky americká témata zpracovával technikou a stylem starých mistrů. Narozdíl od svých součastníků také odmítal moderní abstraktní směry, což mu umožnilo stát se jedinečnou postavou amerického umění. V roce 1935 Wood také sepsal manifest regionalismu ‚Revolta proti městu‘ (Revolt against the City), ve kterém se dovolával renesance amerického umění a odklonu od abstrakce, kterou považoval za pouhé kopírování evropského a obzvlášť francouzského moderního umění. O svém umění přednášel na mnoha školách a univerzitách a pomohl tak k popularizaci tohoto uměleckého stylu. Kromě putovních přednášek Wood také od roku 1935 až do své smrti učil na University of Iowa.

Wood byl ve svých obrazech často jemně ironický, jeho obrazy delikátně zachycovaly atmosféru Ameriky, kterou rovněž často idealizovaly. Woodovi ovšem bývá často vytýkáno, že až příliš často svoje obrazy aranžoval, čímž jim jaksi ubral na autenticitě. Neuměleckým kruhům se svým milým uměním zavděčil, což se mu však tolik nepovedlo u kritiků. Wood sám se často stylizoval do podoby farmáře, téměř na všech fotografiích měl na sobě pracovní farmářské montérky.

Wood zemřel 12. února 1942 na rakovinu.


Konečná verze – 19. 4. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate