Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Paul Manship
Art Deco  
Díla:
Prometheus 1.
Prometheus 2.
Prometheus 3.
Vánoce v Rockefeller Plaza
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1886 - † 1966, USA, 

Americký designér Paul Howard Manship se narodil 24. prosince 1885 v St. Paul v Minnesotě v rodině Mary Etty Friendové a Charlese H. Manshipa. Je zajímavostí, že se narodil jako sedmý syn sedmé dcery, což bylo považováno za osudové znamení. Manship začal studovat umění na Mechanics Arts High School a později přešel na Saint Paul School of Art (později Saint Paul Institute of Arts and Sciences) v Minnesotě. Za jeho rozhodnutím stát se sochařem patrně stála jeho barvoslepost. V době studií si Manship vydělával jako ilustrátor – chtěl takto ušetřit na studia v New Yorku, kam odjel ve svých devatenácti letech a kde se dal zapsat na Art Students League. Brzy po příjezdu do New Yorku Manship začal také pracovat jako pomocník v umělecké dílně Solona Borgluma, kterého uznával jako svého nejvlivnějšího učitele. V roce 1907 pak Manship začal studovat na prestižní Pennsylvania Academy of the Fine Arts ve Philadelphii, o rok později se vrátil zpět do New Yorku, kde pracoval v ateliéru vídeňského sochaře Isidora Kontiho.

V roce 1909 Manship vyhrál americkou obdobu Prix de Rome, která mu zaručovala studia na Americké akademii v Římě. V rámci těchto studií Manship cestoval za inspirací po celé Itálii a podíval se i do Řecka a lze říci, že právě tato studia měla na jeho tvorbu nezanedbatelný vliv. Když se pak v roce 1912 vrátil do New Yorku, způsobila tam jeho tvorba naprostý převrat v uměleckém světě – Manship totiž dokázal se svou osobitou bezprostředností tvořit podle svých zámořských inspirací. Brzy byl natolik finančně zajištěný, že si mohl otevřít vlastní ateliér na 27 Lexington Avenue a oženit se. Od té doby ve své umělecké kariéře Manship slavil jen úspěchy, znal se s mnoha umělci, celebritami i mecenáši té doby.

Manship je považován za jednoho z nejvýznamnějších designérů počátku 20. století. Jeho díla udávala styl a směr téměř všem moderním americkým designérům, Manship významně ovlivnil rozvoj a průběh Art Deca v Americe. Zabýval se hlavně tématy z klasické mytologie – mezi jeho nejvýznamnější díla patří jeho pozlacená socha Prométhea v Rockefeller Plaza v New Yorku. I když sám Manship tuto sochu vysokou téměř pět a půl metru a vážící více než osm tun příliš v oblibě neměl, je vedle Sochy svobody považována za jednu z nejvýznamnějších a nejčastěji navštěvovaných veřejně umístěných soch ve Spojených státech.

Manship zemřel 28. ledna 1966.


Konečná verze – 1. 7. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate