Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Edward McKnight Kauffer
Design  
Art Deco  
Futurismus  
Kubismus  
Vorticismus  
Omega Workshops  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1890 - † 1954, USA, Velká Británie

Americký grafický designér a ilustrátor Edward (Ted) McKnight Kauffer se narodil 14. prosince 1890 v Great Falls v Montaně. Umění studoval nejdříve v letech 1910 až 1912 v San Franciscu, kde se dal zapsat na Mark Hopkins Art Institute. V této době si také jeho studentských prací všiml Joseph McKnight, který byl profesorem umění na University of Utah. McKnight se rozhodl Kauffera poslat na další studia do Paříže a cestu mu také financoval. Kauffer pak na znamení úcty ke svému mentorovi a sponzorovi převzal jeho příjmení za svoje prostřední jméno.

Ještě před svým odchodem do Paříže se Kauffer zdržel šest měsíců v Chicagu, kde studoval na tamním Art Institute. V roce 1913 tam také navštívil slavnou výstavu abstraktního umění Armory Show, která ho velmi zaujala a naplnila inspirací pro jeho další umění. Do Paříže přišel Kauffer v roce 1913 a hned se dal zapsat na Académii Moderne, kde studoval další rok.

V roce 1914 se Kauffer usadil v Londýně a brzy se tam stal vyhledávaným designérem plakátů, divadelních kostýmů, knižních ilustrací i textilií. Mezi jedny z prvních Kaufferových zakázek patřil v roce 1915 návrh na design více než sto čtyřiceti plakátů pro britské podzemní dráhy, které byly natolik úspěšné, že Kaufferovi přinesly celou řadu dalších zajímavých zakázek. Kauffer se v této době také stal manželem známé designérky látek a koberců Marion Dornové, která, stejně jako on, přišla do Anglie ze Spojených států. V roce 1929 rovněž společně vystavovali.

Protože v navrhování komerčního umění se Kauffer cítil více oceněn, rozhodl se v roce 1921 přestat malovat a dále se věnoval pouze komerci. Kaufferovy plakáty odrážely vliv futurismu, kubismu, britského vorticismu i principů Omega Workshops a London Group, jejíž byl Kauffer členem a sekretářem. Svou rozsáhlou tvorbou dokázal Kauffer povznést komerci na umění, i když jeden z jeho přátel poznamenal, že se Kauffer se svým uměním z galerií přestěhoval do podzemí a tunelů londýnské podzemky.

Kauffer se v jistém smyslu stal symbolem moderního grafického designu, pracoval pro mnoho společností, jejichž loga a image přivedl do širokého povědomí veřejnosti. Spolupracoval se společnostmi jako London Transport Board, Shell, BP (British Petrol), Great Western Railway, General Post Office a Gas, Light & Coal Co. aj.

Po propuknutí druhé světové války v roce 1940 se Kauffer v Anglii nemohl jako cizinec účastnit žádných válečných akcí, což ho velmi frustrovalo, a tak se narychlo rozhodl odejít do Ameriky. Společně se svou manželkou odplul poslední možnou lodí S.S. Washington do Ameriky a všechen svůj majetek zanechal v Anglii. Jeho rozhodnutí bylo tak impulzivní, že se o jejich bleskovém odchodu z Anglie nedozvěděli ani jejich nejbližší přátelé. Po příchodu do Spojených států se Kaufferovi usadili v New Yorku.

Kauffer však v Americe nedosahoval takových úspěchů jako v Anglii, malý zlom přišel až v roce 1947, kdy dostal rozsáhlou zakázku od American Airlines, které byly jeho hlavním klientem až do jeho smrti. Jako umělecký designér sice Kauffer měl svou samostatnou výstavu v Museum of Modern Art v New Yorku už v roce 1937, jeho umění však bylo skvělé pouze v muzeu, méně už v ulicích, i když ho oslavoval svými ódami samotný Aldous Huxley. V roce 1941 se Kauffer pod tlakem svých neúspěchů nervově zhroutil, smutnou útěchou mu byly zakázky od vládních organizací, Červeného kříže a cirkusu Barnum and Bailey.

Za Kaufferovým neúspěchem v Americe stojí pravděpodobně fakt, že americké reklamní plakáty byly v té době v porovnání s britskými spíše zaměřeny na text, přičemž Kauffer a evropští designéři se zaměřovali spíše na obraz produktu a celkovou kompozici reklamního plakátu.

Svá poslední léta prožil Kauffer ve zklamání a smutku z toho, že ve své rodné zemi nedosáhl takových úspěchů jako v Anglii. Komerční a soutěživá Amerika byla pro jeho jemné chování a vystupování gentlemana příliš hrubá a i když byl několika firmami prosazován, nemohl si zvyknout na neosobnost jednání se zákazníkem, kterému jako konzervativní cizinec ve své vlastní zemi přikládal zásadní důležitost. Podle svých slov navíc ve vysoce konkurenčním prostředí New Yorku ztratil svoje umělecké sebevědomí, bez kterého své umění nemohl prodat.

Kauffer zemřel 22. října 1954 v New Yorku. Podle svých přátel se ze smutku upil k smrti.


Konečná verze – 31. 10. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate