Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Raymond Loewy
Design  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Oficiální stránky Raymonda Loewyho
Stránky Loewyho nadace
Stránky Loewyho firmy
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1893 - † 1986, USA, Francie

Francouzský designer Raymond Loewy se narodil 5. listopadu 1893 v Paříži. Původně studoval elektroinženýrství, v letech 1914 až 1918 sloužil jako mechanik ve francouzské armádě. V roce 1919 emigroval do Spojených států, americkým občanem se stal v roce 1938.

Po příchodu do Spojených států si Loewy na živobytí přivydělával různě – navrhoval výlohy v Macy's a pracoval jako komerční ilustrátor pro módní časopisy Vogue a Harpers Bazzar. Právě při této práci si uvědomil široké možnosti reklamy, která se pro něj stala uměním vztahujícím se na konkrétní produkty. Následně se zaměřil na průmyslový design a svými návrhy vytvořil image celé řady produktů a společností.

V roce 1930 si Loewy založil vlastní ateliér, kde sám designoval a poskytoval konzultace ohledně designu. Když byl najat ke konzultacím společností Hupp Motor Company, prohlásil, že to znamená počátek průmyslového designu jakožto právoplatné profese. V roce 1935 Loewy dosáhl velkých úspěchů, když byl požádán, aby navrhl novou podobu ledničky Sears Roebuck. Svým převratným tvarem a bílou barvou přinesla do amerických kuchyní zcela nový a moderní styl. Společnosti Sears pak Loewyho design pomohl v prodeji – z 60 tisíc prodaných kusů lednic na celých 275 tisíc během dvou let prodeje.

Loewyho kreativní talent ovlivnil tvář průmyslového designu, byl revolucionářem tvořivosti své doby. Jako konzultant spolupracoval téměř šedesát let s více než dvěma stovkami společností a jeho designérský rozsah zahrnoval výrobky všech velikostí: od známek až po obrovská letadla. Loewyho úspěch leží v nalezení rovnováhy mezi tím, co bylo opravdu převratné a co by apelovalo na pocity veřejnosti: celý svůj život tvořil podle svého vlastního principu MAYA – Most Advanced Yet Acceptable (nejpokrovější a zároveň přijatelný).

Loewy stojí za celou řadou futuristických designů. Navrhl loga pro cigarety Lucky Strike, autobusy Greyhound, čerpací stanice Shell a Exxon, emblém pošty Spojených států atd. Jeho designy zahrnují lokomotivy GG1 a S1, zeštíhlenou podobu lahve Coca-Cola, pamětní známku Johna F. Kennedyho, interiéry vesmírné rakety Saturn I, Saturn V a orbitní stanice Skylab, autobusy Greyhound, automobily 1963 Avanti a 1953 Studebaker Starliner Coupé, který byl v roce 1972 hlasováním designérů v automobilovém průmyslu vyhlášen nejlepším designem všech dob.

V roce 1951 tak mohl Loewy prohlásit, že: ‚Průměrný člověk, který vede normální život, ať už na venkově, vesnici, ve městě nebo velkoměstě, se musí denně setkávat s některými z věcí, služeb nebo struktur, za kterými stála R.L.A. (Raymond Loewy Associates, Loewyho návrhářská společnost) v procesu designu nebo plánování.‘

Loewy rovněž významným způsobem ovlivnil podobu obchodů. Už v 50. letech 20. století vytvářel nákupní střediska bez oken, což mu přineslo tolik pozitivních ohlasů, že ve své designérské firmě vyhradil jedno celé oddělení, které se věnovalo podobě nákupních center. Spolupracoval tak s významnými zákazníky, jako byli například Saks Fifth Avenue, Macy's, J.C. Penney a Bloomingdale's.

V 70. letech 20. století se Loewyho designérské studio věnovalo téměř výhradně designů obchodů, což Loewy neviděl jako naplnění svého designérského poslání. Prodal tedy svoji pobočku v New Yorku a rozhodl se odejít do Evropy, která pro něj znamenala nové možnosti v průmyslovém designu. Loewy dokonce prohlásil, že Evropa je v designu tam, kde byla Amerika před pětadvaceti lety.

Loewy byl výtečným řečníkem a pedagogem: vyučoval například na Massachusetts Institute of Technology, na Columbia University a na Univerzitě v tehdejším Leningradu. Napsal mnoho článků a publikací, mezi které patřilo jeho pojednání The Locomotive: Its Aesthetics (1937, Lokomotiva a její estetika), jeho autobiografie Never Leave Well Enough Alone (1951, Nikdy nenechávej dost dobré) a rozsáhlá encyklopedie Industrial Design (1979, Průmyslový design). Loewy založil tři designérské společnosti: Raymond Loewy and Associates (New York), Raymond Loewy International (Londýn a Friebourg ve Švýcarsku) a Compagnie de I'Esthetique Industrielle (Paříž).

Loewy byl vysoký 177 cm a vážil 77 kilogramů, měl tmavě hnědé vlasy a modré oči a mezi svými přáteli byl známý pod přezdívkou Lucky Raimon. Jeho přáteli byli například Frank Sinatra, Bob Hope a Kirk Douglas. Loewy byl velkým gurmánem, měl rád hlavně francouzské kulinářské poklady a svůj vlastní recept mušle St. Tropez, jeho oblíbeným nápojem bylo šampaňské Chandon a daiquiri.

Na sklonku života se Loewy usadil ve Francii, kde si užíval zaslouženého odpočinku a cestování. Zemřel po dlouhé nemoci 14. července 1986 v Monte Carlu v Monaku, byl pohřben v Rochefortu-en-Yvelines poblíž Rambouilletu ve Francii.


Konečná verze – 15. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate