Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Paul Poiret
Art Deco  
Design  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1879 - † 1944, Francie, 

Francouzský designér Paul Poiret se narodil 20. dubna 1879 v Paříži. Byl synem obchodníka s látkami, který sídlil v chudé pařížské čtvrti Les Halles. Jako chlapec byl zapsán na vyučení do dílny výrobce deštníků a slunečníků, kde sbíral různé odstřižky látek, ze kterých pak navrhoval šaty pro panenku, kterou dostal od jedné ze svých tří sester.

Ještě jako učeň Poiret vzal několik svých návrhů k vyhledávané návrhářce Madeleine Cheruitové, která jich od něj pro svůj módní dům Raudnitz Soeurs odkoupila hned celý tucet. Podpořen svým úspěchem pak Poiret dál navrhoval a prodával svoje kresby různým módním salonům, až byl pak v roce 1896 najat Jacquesem Doucetem, tehdejším předním návrhářem elegantních rób. Jeho první design pro Douceta, červená látková pelerína, se prodal hned ve čtyřech stovkách kusů. Později Poiret přešel do návrhářského domu Worth, kde vytvářel hlavně jednoduché praktické dámské šaty.

V roce 1903 si Poiret založil v domě číslo 5 na rue Auber svůj vlastní módní salon, kde se nemusel ohlížet na požadavky svých nadřízených a mohl navrhovat přesně podle svých designů. Jedním z jeho prvních a nejkontroverznějších návrhů byl tehdy jeho kabát, který byl střižen jako japonské kimono. Pozornost poutal zajímavými výlohami svého salonu, ale také divokými večírky, kterými lákal známé osobnosti. Na jeden z jeho slavných večírků inspirovaných pohádkami tisíce a jedné noci pozval více než tři stovky hostů, na kterých vyžadoval, aby přišli oblečení v orientálních kostýmech. Kdo přišel v jiných šatech, musel se převléci do Poiretových šatů anebo z večírku odejít.

V roce 1909 dosáhla Poiretova sláva tak vysoko, že byl pozván do Londýna ministerským předsedou Herbertem Henrym Asquithem, prvním vévodou z Oxfordu a Asquithu, pro kterého v jeho residenci na 10 Downing Street uspořádal módní přehlídku. Nejlevnější šaty vystavované pro ministerského předsedu a anglickou smetánku tehdy stály třicet guineí, dvojnásobek ročního platu myčky nádobí.

V roce 1905 se Poiret oženil s Denise Bouletovou, se kterou měl pět dětí. Denise byla Poiretovou múzou a inspirací, byla zosobněním avantgardy a dekadence počátku 20. století. Jejich manželství bylo nakonec za poněkud dramatických okolností rozvedeno.

Poiret v letech 1908 až 1911 vydával rozsáhlé knihy svých designů (Les robes de Paul Poiret), což bylo v té době neobvyklé a převratné. Na základě popularity těchto výtisků pak byl více než nadšeně přijat v Americe, kam se vydal v roce 1913, aby tam se svými modelkami propagoval svoje designy.

V roce 1910 Poiret navštívil Vídeň, kde se setkal s Josefem Hoffmannem, přední postavou Wiener Werkstätte, který ho inspiroval novými textilními designy a návrhy šatů, které byly ovlivněny naukami jeho sdružení. Možná právě pod vlivem Wiener Werkstätte začal Poiret kromě šatů navrhovat také nábytek, nábytkové doplňky, koberce a textilie. V roce 1911 pak Poiret založil společnost Parfums de Rosine, která vyráběla parfémy a která byla pojmenována po jeho nejstarší dceři.

Po své druhé dceři Poiret pojmenoval svoji École Martine, která poskytovala vzdělání nadaným chudým děvčatům. Později Poiret založil také Atelier Martine a Maison Martine na ulici Faubourg Saint-Honoré, kde prodával koberce a tapety, které byly vyhotoveny podle jeho návrhů. Dále společně se svým dlouhodobým spolupracovníkem a malířem Raoulem Dufym založil ateliér, který pojmenovali La Petite Usine a kde navrhovali svoje textilie.

V průběhu první světové války Poiret opustil svůj módní dům, aby pracoval pro armádu, kde dohlížel na výrobu uniforem. Po svém návratu z vojenské služby se Poiret musel postavit nepřízni zákazníků, kteří odmítali jeho nákladné a drahé róby a dávali přednost jednoduchým a kvalitním designům značek Chanel a Lanvin. Poiretovy designy byly najednou staromódní, Poiret se zadlužil a nakonec musel v roce 1929 svůj salon po bankrotu zavřít. Nechtěné šaty pak byly prodávány po kilogramech na hadry.

Poiret se významným způsobem podílel na rozvoji francouzské i světové módy, do které vnesl prvek jemného umění, inspirovaného Ballets Russes a uměleckou avantgardou té doby. Poiret oblékal balerínu Idu Rubinsteinovou, tanečnici Isadoru Duncanovou, herečky Eleanore Duseovou a Sarah Bernhardtovou, naslouchal pečlivě atmosféře své doby, kterou pak zdobil svými designy.

Poiretův vliv na módu 20. století bývá přirovnáván vlivu, jaký měl Picasso na svět umění. Poiret osvobodil ženy z pevných korzetů, dal jim volnost harémových kalhot a splývavých tunik, podle svých slov ‚uvolnil ňadra a spoutal nohy‘ a ‚dal ženám přesně to, co vždy chtěly – svobodu‘. Jeho designy znamenaly nastolení strukturální jednoduchosti moderního módního návrhářství.

Poiret zemřel zcela zapomenut a opuštěn 30. dubna 1944 v Paříži.


Konečná verze – 26. 1. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate