Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Dagobert Peche
Wiener Werkstätte  
Architektura 20. století  
Design  
Díla:
Krabička na šperky
Krabička pokrytá látkou podle Pecheho designu
Krabička s víčkem
Lustr s ptáky
Návrh na hračku psa
Návrh na kávovou konvici
Návrh na lampu
Návrh na látkovou tapetu pro firmu Johann Backhausen & Söhne
Návrh židle
Plakát pro Wiener Werkstätte
Sekretář
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1887 - †  1923, Rakousko, 

Rakouský architekt, grafik a návrhář Dagobert Peche se narodil 3. dubna 1887 v St. Michael im Lungau poblíž Salcburku. Jeho otec pocházel z uznávané vojenské rodiny s dlouhou tradicí, sám však byl notářem, jeho matka byla dcerou továrníka. Už jako malý chlapec Peche rád a dobře maloval, a přál si být malířem, což mu jeho otec usilovně rozmlouval – doporučoval mu architekturu, která znamenala jistější kariéru.

V roce 1916 Peche odešel do Vídně, kde studoval tradiční architekturu na Technické univerzitě, kde byl jeho profesorem Friedrich Ohmann, i když proti otcovu přání také studoval dekorátorství. V letech 1908 až 1911 studoval na vídeňské Akademii a v roce 1911 si vzal za manželku starší majetnou ženu, se kterou měl později dvě dcery.

Po studiích Peche získal práci jako asistent v ateliéru Josefa Hoffmanna, který brzy rozeznal tvůrčí potenciál mladého Pecheho a ve svém ateliéru mu poskytl dostatek prostoru k jeho vlastní tvorbě. Hoffmann Pecheho jako umělce velmi uznával, i když jejich tvorba byla principiálně jiná: Hoffmann se bránil ornamentu a vyznával čistotu forem i linií, Peche pracoval s elegantními zdobnými detaily.

V roce 1915 se Peche stal členem umělecké skupiny Wiener Werkstätte, do které přinesl prvek lidové tvorby a jejího ornamentu. V letech 1917 až 1918 Peche působil v Curychu, kde na Bahnhofstrasse vedl tamní pobočku Wiener Werkstätte. Do Curychu odešel víceméně proto, aby se vyhnul aktivní službě v armádě a ve Švýcarsku také prožil svoje nejlepší tvůrčí období.

Peche byl po své smrti Hoffmannem popsán jako ‚největší génius ornamentu, jaký se zrodil v Rakousku od dob baroka ‘. Společně s Hoffmannem a Kolo Moserem byl Peche hlavním strůjcem image Wiener Werkstätte. I když se nezaměřoval přímo na jedno odvětví umění, ale byl všestranným umělcem (pro Wiener Werkstätte Peche navrhoval nábytek, dekorativní textilie, keramiku, sklo, výrobky z kovu, tapety i šperky), nejvíce ho proslavily jeho drobné zdobné a ornamentální předměty, které vytvářel hlavně ze stříbra.

Podle svých přátel byl Peche bledý a velmi štíhlý, vždy neklidný, melancholický a osamělý elegantní mladík. V roce 1922 se o něm zmínil v jednom ze svých dopisů jeden přítel, že ‚vede ten nejnezdravější život, jaký si kdo dokáže představit, neustále polehává v posteli pod obrovskou peřinou, kouří padesát nebo šedesát cigaret denně a mučí sám sebe s těmi nejšílenějšími a nejdestruktivnějšími myšlenkami‘. Pravděpodobně už v této době Peche trpěl rakovinou, která mu ubírala mnoho tvůrčích sil.

Peche zemřel po dlouhé nemoci ve věku třiceti šesti let 16. dubna 1923 v Mödlingu v Dolním Rakousku.


Konečná verze – 26. 1. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate