Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Eduard Tomek
Postimpresionismus  
Díla:
Bach, Matoušovy pašije
Beethoven, Coriolan
Bouře
Čajkovský, Serenáda finall terna russo allegro con spirito
Fantasie
Housle
Janáček, Po zarostlém chodníčku
Japonské téma
Jezero
Karlův most
Loďky
Mahler, Třetí symfonie
Modrá Praha
Orfeus
Piano
Promenáda
Vivaldiho koncert pro čtyři housle h moll, Jarghetto
Žlutá louka
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1912 - † 2001, Česká republika, 

Český malíř a ilustrátor Eduard Tomek se narodil 28. března 1912 ve Vídni. Jeho rodiče odešli z Čech do Vídně na konci 19. století. Tomkův otec bojoval v první světové válce, pak upadl do ruského zajetí, dal se k českým legionářům a přes Ameriku se vrátil do Vídně. Tomek nejdříve studoval na českém reálném gymnáziu ve Vídni, pak v letech 1931 až 1935 studoval všeobecné malířství na vídeňské Akademii. Kromě toho také složil učitelskou zkoušku pro výuku matematiky a kreslení na rakouských středních školách a po studiu vyučoval ve vídeňském českém spolku Komenský.

V roce 1941 byla česká škola ve Vídni německými úřady zavřena, a tak Tomek našel uplatnění jako malíř dekorací ve Volksoper Wien (Vídeňské lidové opeře) a později také ve Wiener Staatsoper (Vídeňské státní opeře). V té době se zapojoval do různých krajanských činností – ilustroval české knihy a kalendáře, pracoval pro časopis vídeňské mládeže Útěcha a byl také členem Sokola. V roce 1942 byl Tomek totálně nasazen na stavebních a záchranných pracích, nicméně po tři čtvrtě roku byl na žádost Státní opery uvolněn a mohl se vrátit ke svému původnímu povolání. Po válce se Tomek v opeře stal spolupracovníkem tehdejšího technického ředitele jeviště Jaschkeho.

Na podzim roku 1945 se Tomek se svou manželkou Hildou přestěhoval do Prahy. O rok později bylo uznáno jeho vzdělání, byl jmenován středoškolským profesorem. V roce 1947 Tomek přijal československé státní občanství. V tomto roce také začal pracovat jako asistent výpravy v Národním divadle v Praze, kde spolupracoval také s Karlem Svolinským a Františkem Tichým. Scénicky vytvořil celkem čtrnáct inscenací, mezi kterými byl například balet Labutí jezero a Šípková Růženka, a opery Don Juan, Noc na Karlštejně, Dalibor, Rusalka, Hubička a další. Na mnoha inscenacích rovněž spolupracoval jako zástupce šéfa výpravy Národního divadla Václava Gottlieba. Navrhoval také divadelní kostýmy. Z Národního divadla, které pro něj znamenalo život, Tomek odešel až roku 1967, a nikdy nepracoval v žádném dalším divadle.

V letech 1952 až 1957 a poté v letech 1961 až 1964 Tomek vyučoval na Divadelní fakultě Akademie múzických umění kreslení a scénografii, a spolupracoval také s předním scénografem prof. arch. Františkem Troestrem. V letech 1967 až 1979 vyučoval na jazykové škole němčinu.

Tomek byl nazýván malířem tiché fantazie, ve své tvorbě totiž používal především akvarely, které dodávaly jeho dílům zvláštní lehkou snovou kvalitu. Zajímavých efektů dosáhl hlavně svou technikou vycházející z anglického akvarelu – kreslil na mokrý papír, barvy nanášel jen tence a citlivě. Skrze své akvarely pak vyjadřoval svoje niterné zážitky, nálady i nevšední představivost. Byl také bezpochyby inspirován svou láskou k hudbě, obdivoval Bacha, Mahlera, Čajkovského a Mozarta. Sám také hrál na housle, klavír a lesní roh.

Tomek zemřel 17. srpna 2001 v Praze.


Konečná verze – 14. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate