Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Shigeru Ban
Architektura 20. století  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Shigeru Ban Architects
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1957, Japonsko, 

Japonský architekt Shigeru Ban se narodil v roce 1957 v Tokiu. Architekturu studoval na Southern California Institute of Architecture v Los Angeles, pak studoval na Cooper Union School of Architecture v New Yorku, kde byl jeho profesorem převratný architekt John Hejduk, který Banovi předal svoje učení tzv. ‚architektonické (trojrozměrné) poezie‘ a měl bezpochyby zásadní vliv na Banovo osobité pojetí staveb a jejich konstrukcí.

Poprvé začal Ban experimentovat s papírem v roce 1986, když měl zpracovat výstavu Alvara Aalta a z důvodu rozpočtu nemohl používat dřevo. Lepenka si ho ihned získala svou ohebností a množstvím kombinací, které pak začal nadšeně využívat ve svých vlastních stavbách. V jeho tvorbě se pak obyčejná lepenka zvláštní metamorfózou stala zajímavým a plnohodnotným materiálem a novým stavebním prvkem.

Ban se proslavil hlavně svými zajímavými a převratnými stavbami z papíru a trubek vyrobených z recyklovaných lepenkových krabic. Jeho stavby v mnoha případech pomohly obětem zemětřesení a přírodních pohrom – byly totiž vysoce flexibilní a jejich konstrukce zabrala minimum času. Jeho stavby DIY (Do It Yourself) posloužily obětem zemětřesení v Kobe a Turecku i nepokojích ve Rwandě. Lepenku a papír si Ban oblíbil hlavně pro nízké náklady, ekologičnost, recyklovatelnost a možnost výměny či nahrazení prvků stavby.

Ban ve svých stavbách pracuje s rozšiřováním základních geometrických prvků a tvarů, objevuje nové materiály a povrchy. Svou inspiraci hledá v tradiční japonské architektuře a jejích tématech a metodách, především pak v jejím principu tzv. univerzální podlahy, která spojuje prostory a všechny místnosti v jeho stavbách. Pod vlivem svého pedagoga Hejduka Ban do svých staveb zapojuje také prvky západní architektury a minimalismu, které pak kombinuje s tradičně japonským pojetím prostoru.

Ban od roku 1985 řídí své studio Shigeru Ban Architects, které sídlí v Tokiu.

Některé Banovy stavby:
- Library of a poet, Zushi, Kanagawa (1991)
- Issey Miyake Gallery, Tokio (1994)
- papírový katolický kostel Takatori, Kobe (1995)
- japonský pavilon na Expo 2000 v Hannoveru (po výstavě recyklováno)
- nahý dům, Saitama (2000)


Konečná verze – 8. 5. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate