Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Giovanni Bellini
Renesanční umění  
Díla:
Čtyři alegorie: Prozíravost (nebo Marnost)
Čtyři alegorie: Štěstěna (nebo Melancholie)
Kalvárie
Křest Krista
Madona s dítětem I.
Madona s dítětem II.
Madona z louky (Madonna del Prato)
Mladá žena při toaletě
Mrtvý Kristus podpíraný dvěma anděli
Mrtvý Kristus podpíraný Madonou a Sv. Janem (Pieta)
Mrtvý Kristus v hrobě (Pieta)
Nářek nad mrtvým Kristem
Portrét Dóžete Leonarda Loredana
Portrét Teodora Urbinského
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1431 - † 1516, Itálie, 

Italský malíř Giovanni Bellini se narodil kolem roku 1431 v Benátkách, které v jeho době soupeřily o prvenství ve světě umění s Florencií a Římem. V duchu této rivality ho také vychovával jeho otec Jacopo Bellini, který byl jedním z předních benátských gotických malířů. Mladý malíř vyrůstal v otcově malířské dílně a když nastal čas nastoupit na dráhu malířského učedníka, stal se studentem svého otce.

Giovanni Bellini byl nejvýznamnějším členem dynastie Belliniů, nejvíce ze všech malířů Benátek se podílel na tom, aby se jeho rodné město stalo střediskem renesančního umění. Byl jakýmsi duchovním otcem benátské malířské školy, kterou rozvíjel v rámci použití barev i představení nového tématu zpracování krajiny.

V jeho malířské dílně se mimo jiné učily i takové výtvarné osobnosti jako Titian a Giorgione. Giovanni Bellini spolupracoval v díle se svým otcem Jacopem, starším bratrem Gentilem i se švagrem Andreou Mantegnou. I když původně začínal malovat s temperou, v průběhu svého života se podílel na rozvoji vlámské malířské tradice a popularizoval novou techniku olejomalby.

Belliniho plátna vyzařují mysticismus a intimitu, klidnou meditativní náladu bez rétorických gest a rušivých postojů. Belliniho náboženské kompozice jsou dobře propracované, jednou z jeho předností byl dobře promyšlený prostorový vztah předmětu a pozadí bez kontrastů světla a stínu, který pak poskytl prostor k bohatosti a hloubce barev. Belliniho vyspělá technika a realistické zpracování ho řadí na stejnou rovinu jako například Masaccia a Jana van Eycka.

Po smrti bratra Gentileho a největšího konkurenta Alvise Vivariniho se Bellini stal nejvyhledávanějším malířem Benátek a jeho dílna neustále zpracovávala nekonečnou řadu zakázek od předních představitelů tehdejšího světa, jako například kardinála Bemba, vévodkyně Isabelly Gonzagové nebo vévody Alfonsa I. z Ferrary. V roce 1513 však byla jeho pozice předního malíře ohrožena – o jeho funkci správce maleb ve Velkém sále městské rady Benátek, kterou Bellini zastával od roku 1479, kdy mu ji předal jeho bratr Gentile, projevil zájem jeho bývalý žák Titian, kterému nakonec byla také svěřena. Bellini tyto změny nesl s velkou nevolí a považoval je za urážku od Titiana.

Bellini zemřel roku 1516 v Benátkách.


Konečná verze – 6. 1. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate