Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Peter Eisenman
Architektura 20. století  
Díla:
Památník obětem holocaustu 01.
Památník obětem holocaustu 02.
Památník obětem holocaustu 03.
Památník obětem holocaustu 04.
Památník obětem holocaustu 05.
Památník obětem holocaustu 06.
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1932, USA, 

Americký architekt Peter Eisenman se narodil 11. srpna 1932 v Newarku ve státě New Jersey. Bakalářský titul v architektuře získal na Cornell University v Ithace ve státě New York, magisterský titul pak na Columbia University, další tituly drží na univerzitě v Cambridge. V letech 1957 až 1958 pracoval ve společnosti The Architects Collaborative (TAC), založené Walterem Gropiusem. V roce 1967 založil v New Yorku Institute for Architectural and Urban Studies, v jehož čele stál až do roku 1982.

Eisenman se dostal do povědomí veřejnosti výstavou pořádanou Museem of Modern Art v New Yorku v roce 1967, která představila tvorbu skupiny architektů New York Five (Eisenman, Charles Gwathmey, John Hejduk, Richard Meier a Michael Graves). Tato výstava mu následně přinesla celou řadu grantů, které mu pomohly v jeho dalším teoretickém působení na poli architektury. Svůj vlastní ateliér Eisenman Architects si založil až po dlouhých letech učení, psaní a teoretické činnosti v roce 1980.

Dosud bylo realizováno pouze malé množství Eisenmanových projektů, neboť se Eisenman spíše zaměřuje na teoretickou práci. Eisenmanova tvorba je s jeho fragmentovanými formami zařazována do dekonstruktivismu a jeho zařazení podporuje i jeho učení, že architektura by měla být osvobozena od jakéhokoliv významu. Jeho teorie je bezesporu kontroverzním i zajímavým přístupem k architektuře, i když do jisté míry opomíjí potřeby uživatele a tudíž v mnoha případech neplní původní účel architektury, která by měla sloužit člověku, nikoliv člověk jí. Filosoficky a literárně Eisenman hledal inspiraci v nihilistickém učení Friedricha Nietzscheho, Noama Chomskyho a Jacquese Derridy.

Eisenmanův problém antihumanistické dekonstrukce se ukázal například ve stavbě jeho Wexnerova centra, které mělo bezpočet designových i materiálových chyb a objevily se i pověsti, že jeho návštěvníky dezorientovalo až do stadia fyzické nevolnosti. Později se přišlo na to, že tyto zkazky šířil sám Eisenman, což kritik Andrew Ballantyne komentoval slovy: ‚Svým zvráceným žebříčkem hodnot vlastně přidával reputaci své budovy rozšiřováním myšlenky, že byla nepřátelská lidstvu.‘

Eisenman vyučoval na Cambridge, Princetonu, Harvardu, Ohio State University a Cooper Union v New Yorku, kde založil a vedl Institute for Architecture and Urban Studies. V současnosti vyučuje na Yale School of Architecture, kde přednáší teorii architektury a design. Na veřejnosti se objevuje v pletené vestě a jako celá řada architektů před ním nosí motýlka.

Některé Eisenmanovy projekty:
- House VI (residence rodiny Frankových), Cornwall, Connecticut (1972)
- Wexner Center for the Arts, Ohio State University, Columbus, Ohio (1989)
- Greater Columbus Convention Center, Columbus, Ohio (1993)
- Aronoff Center for Design and Art, University of Cincinnati, Cincinnati, Ohio (1996)
- Památník obětem holocaustu, Berlín (2005)
- stadion University of Phoenix, Glendale, Arizona (2006)



Konečná verze – 8. 5. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate