Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Irving J. Gill
Architektura 20. století  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1870 - † 1936, USA, 

Americký architekt John Irving Gill se narodil 26. dubna 1870 v Tully poblíž Syracuse ve státě New York v rodině tesaře a rolníka Josepha Gilla. Nejdříve nastoupil jako učedník v ateliéru architekta Ellise G. Halla v Syracuse, pak se přestěhoval do Chicaga, kde nastoupil do ateliéru Josepha Lymana Silsbeeho a později Louise H. Sullivana, u kterého se seznámil s Frankem Lloydem Wrightem. Žádného formálního vzdělání v architektuře Gill nikdy nedosáhl.

V roce 1893 se Gill ze zdravotních důvodů přestěhoval do San Diega v Kalifornii, kde si také brzy poté založil vlastní ateliér, kde začal pracovat na svých zakázkách, které sestávaly převážně z velkých residencí majetných obchodníků v San Diegu a jeho okolí. Celých jedenáct let také spolupracoval s Williamem S. Hebbardem, který zastával v architektuře podobné myšlenky jako on. V roce 1907 pak Gill krátce spolupracoval s Frankem Meadem, se kterým vytvořil pouhé čtyři domy (residence Bailey, Allen, Laughlin a Klauber), které jsou provažovány za jeho nejlepší stavby. V roce 1911 nastoupil do jeho ateliéru jako kreslič jeho synovec Louis Gill, který se později stal jeho partnerem. Jejich spolupráce trvala do roku 1919.

Díky své otevřenosti a odvaze experimentovat si Gill v San Diegu získal celou řadu významných zákazníků, kteří si ho oblíbili pro jeho pečlivou a zodpovědnou práci. Zpočátku byl Gill ovlivněn svým učením u Louise Sullivana, později do svých staveb zapojil prvky a filosofii Arts and Crafts. Některé z jeho staveb odrážely i secesní nauky, nicméně nejvíce uznání Gill našel ve svém jednoduchém a ornamentů oproštěném stylu.

Gill je považován na jednoho z prvních modernistických architektů v Americe a nejvýznamnějšího architekta San Diega. V jeho době býval popisován jako kubistický architekt, což však popisovalo spíše charakter jeho budov než jeho příslušnost ke kubismu. Gill ve svých stavbách minimalizoval použití zdobných prvků, což pak také snižovalo cenu jeho projektů, a tudíž znamenalo i jejich finanční dostupnost. Gill tímto navíc ušetřil práci jak stavebním dělníkům, tak i pozdějším vlastníkům domu při běžném úklidu.

Gillovy stavby spojují rovné střechy, jednota materiálů a maximální využití betonu, křídlová okna s příčnými nosníky, bílý nebo světlý exteriér i interiér, strohé geometrické tvary a oblouky v přízemí, které měly připomínat tradiční kalifornskou architekturu, jíž se Gill inspiroval v roce 1900, kdy byl požádán klubem Landmarks of California, aby se podílel na zpevnění stavby misie San Diego de Alkala. Gill byl tehdy přímo fascinován jednoduchostí a užitkovostí této náboženské stavby a její základní prvky pak začal používat i ve svých projektech. Svoje principy jednoduchosti staveb pak v roce 1916 shrnul ve své eseji The New Architecture of the West, ve které mimo jiné napsal, že ‚zdroj vší síly architektury‘ vzešel z kombinace rovné linie, oblouku, krychle a kruhu.

I jako humanista byl Gill mezi architekty spíše světlou výjimkou – navrhoval residence pro bohaté klienty i stavby v rezervacích pro Indiány, stavěl ve čtvrtích Hillcrest a Sherman Heights v San Diegu pro chudé mexické dělníky, postavil i černošský kostel. Na svoje stavby pro mexické dělníky dokonce osobně dohlížel a na stavbě i žil. Ke všem svých stavbám přistupoval se stejnou důležitostí, žádný jeho projekt neměl před jiným prioritu.

Po první světové válce Gill ztratil několik důležitých zakázek a patrně i chuť se o další zakázky ucházet. Kromě toho také trpěl vleklými zdravotními potížemi a nechutí podřizovat se vkusu zákazníka, což mělo za výsledek jeho tvůrčí nečinnost. Gill se oženil až ve svých osmapadesáti letech 28. května 1928, jeho manželkou byla Marion Waugh Brashears. Jeho manželství však nebylo šťastné a skončilo rozvodem.

Gill zemřel 7. října 1936 v Carlsbadu ve státě Kalifornie. Po své smrti upadl takřka v zapomnění.

Některé Gillovy stavby:
- dům George W. Marstona, San Diego (1904 až 1905)
- dům Katherine Teatsové, San Diego (1906)
- elektrická fontána, Horton Plaza, San Diego (1909)
- Bella Vista Terrace, Siera Madre (1910)
- Bishop's School, La Jolla (1910)
- La Jolla Recreation Center, La Jolla (1910 až 1916)
- Church of Christ Scientist, Second a Laurel Streets, San Diego (1910)
- Miltimore House, Pasadena (1911)
- ubytovny pro mexické pracovníky Riverside Cement Company, Torrance (1912 až 1913)
- dům Ellen Browning Scrippsové (nyní Museum of Contemporary Art San Diego), La Jolla (1913)
- most Pacific Electric Railroad, Torrance (1913)
- Clarke Estate, Santa Fé Springs (1919)
- chaty pro indiánskou rezervaci Rancho Barona, Lakeside (1932 až 1933)


Konečná verze – 15. 5. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate