Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Philip Johnson
Architektura 20. století  
Díla:
Budova AT&T (nyní Sony)
New York State Theater (nyní David H. Koch Theater) 1.
New York State Theater (nyní David H. Koch Theater) 2.
New York State Theater (nyní David H. Koch Theater) 3.
New York State Theater (nyní David H. Koch Theater) 4.
New York State Theater (nyní David H. Koch Theater) 5.
New York State Theater (nyní David H. Koch Theater) 6.
New York State Theater (nyní David H. Koch Theater) 7.
Seagram Building 01.
Seagram Building 02.
Seagram Building 03.
Seagram Building 04.
Seagram Building 05.
Seagram Building 06.
Seagram Building 07.
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1906 - †  2005, USA, 

Americký architekt Philip Cortelyou Johnson se narodil 8. července 1906 v Clevelandu ve státě Ohio jako syn bohatého právníka Homera H. Johnsona a jeho manželky Louise Pope Johnsonové. Pocházel ze staré americké rodiny – mezi jeho předky byl i James Cortelyou, který byl jedním z prvních plánovačů New Amsterdamu, dnešního New Yorku. Původně studoval na prestižní soukromé koleji Hackley School v Tarrytownu ve státě New York, pak studoval historii architektury a filosofii na Harvardu. V průběhu studií také několikrát navštívil Evropu a tyto jeho cesty ho nakonec přesvědčily, že by se měl plně věnovat architektuře.

Jeden z hlavních okamžiků v Johnsonově životě přišel v roce 1928, kdy se v Německu setkal s Ludwigem Miesem van der Rohem. Toto setkání bylo pro něj obrovskou inspirací a počátkem jejich dlouholetého přátelství. V Německu se setkal s novou převratnou funkcionalistickou architekturou, která na něj působila svou jednoduchostí a čistotou, kterou se Johnson rozhodl ukázat i americké veřejnosti. V tomto úkolu mu pomohla i jeho pozice zakladatele a vedoucího oddělení architektury a designu v Museum of Modern Art v New Yorku, kterou získal v roce 1930.

V roce 1932 Johnson v Museum of Modern Art společně se svými přáteli Alfredem H. Barrem a Henry-Russellem Hitchcockem uspořádali výstavu ‚The International Style: Architecture Since 1922‘, ve které ukázali fotografie architektury ze svých cest po Evropě a představili tvorbu Le Corbusiera, Gropiuse i Miese van der Roheho. Této výstavy se měl účastnit se svou tvorbou i Frank Lloyd Wright, který nakonec odmítl vystavovat, protože mu organizátoři nebyli ochotni nabídnout lepší vystavovací místo.

Johnson jako velký zastánce moderní architektury do Spojených států poprvé přivedl v roce 1935 Le Corbusiera a pomáhal při emigraci před nacisty také Ludwigu Miesi van der Rohemu. Poněkud nesmyslně v té době také sympatizoval s myšlenkami nacismu a dával průchod svým antisemitistickým názorům (za svoje názory se později omluvil). V této době cítil, že by se měl více zapojit do politiky, a tak v roce 1934 resignoval ze své pozice v Museum of Modern Art a stal se novinářem – ostře kritizoval například sociální podpory pro nemajetné nebo nezaměstnané a nelíbila se mu liberální politika podporující společnost.

Jako novinář byl Johnson mimo jiné také zpravodajem o setkáních NSDAP v Norimberku a psal i o obsazení Polska v roce 1939, kterým začala druhá světová válka. Pod vlivem těchto událostí vstoupil do armády, nicméně po několika nezajímavých letech se vrátil domů, kde pak v roce 1943 konečně získal na Harvard Graduate School of Design titul architekta. V roce 1946 se přestěhoval do New Yorku, kde dále až do roku 1954 pracoval pro Museum of Modern Art a navrhoval svoje projekty.

Johnson byl jedním z příznivců použití skla v architektuře – mezi nejlepší ztělesnění jeho principu patřil jeho vlastní dům Glass House, který navrhl v roce 1949 na 798-856 Ponus Ridge Road v New Canaanu v Connecticutu. Jeho design byl bezpochyby inspirován naukami Miese van der Roheho hlavně svým použitím skla a dokonale minimalistickým využitím prostoru a světla.

Johnson společně s Miesem van der Rohem v roce 1956 navrhl devětatřicetipatrovou Seagram Building v New Yorku, která byla dokonalým příkladem spolupráce architektů a jejich zákazníka, i když z tohoto schématu jaksi vypadl Mark Rothko, který se při výzdobě restaurace v Seagram Building neshodl prakticky s nikým. Ve své pozdější tvorbě Johnson umně balancoval mezi principy minimalismu a hravostí populárního umění, spolupracoval například také s Andy Warholem, a v mnoha případech byl kritizován pro svoji stylovou nejednotnost. Nejproduktivnějšími léty v Johnsonově tvorbě byla léta 1967 až 1991, kdy spolupracoval s Johnem Burgeem, nicméně zajímavými byly i roky 1964 až 1967, kdy pracoval s Richardem Fosterem.

Johnson v roce 1979 jako první obdržel prestižní Pritzkerovu cenu za architekturu.

Johnson zemřel 25. ledna 2005 v New Canaanu ve státě Connecticut. Mezi truchlícími byl i jeho dlouholetý životní partner kurátor a prodejce umění David Whitney, který zemřel jen několik měsíců po něm.


Některé Johnsonovy projekty:
- Glass House, New Cannan, Connecticut (1949)
- Seagram Building, New York (1956)
- Museum of Art at Munson-Williams-Proctor Arts Institute, Utica, New York (1960)
- Abby Aldrich Rockefeller Sculpture Garden, Museum of Modern Art, New York (1960)
- New York State Theater at Lincoln Center, New York (1964)
- Amon Carter Museum, Fort Worth, Texas (1961)
- Kreeger Museum, Washington D. C. (1967)
- John F. Kennedy Memorial Plaza, Dallas (1970)
- Boston Public Library, Boston (1973)
- Crystal Cathedral, Garden Grove, Kalifornie (1980)
- 101 California Street, San Francisco (1982)
- Wells Fargo Center, Denver (1983)
- AT&T Building (nyní Sony), New York (1984)
- Gerald D. Hines College of Architecture, University of Houston, Texas (1985)
- Museum of Television and Radio, West 52nd Street, New York - 1 Central Park West, New York


Konečná verze – 9. 6. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate