Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Pier Luigi Nervi
Architektura 20. století  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1891 - †  1979, Itálie, 

Italský architekt a inženýr Pier Luigi Nervi se narodil 21. června 1891 v Sondriu v Lombardii. Svého titulu stavebního inženýra dosáhl v roce 1913 na universitě v Bologni. V letech 1915 až 1918 byl v italské armádě, kde sloužil jako nadporučík v inženýrské jednotce.

Po první světové válce Nervi pracoval jako inženýr na různých zakázkách v Bologni a ve Florencii, v roce 1932 si pak společně se svým bratrancem založil soukromou kancelář Nervi a Bartoli, ve které pracoval až do konce svého života. Svou reputaci si vybudoval na řadě zakázek pro letecké hangáry italského vojenského letectva, ve kterých používal inovativní železobetonové konstrukce. Tyto hangáry Nervy vystavěl v letech 1935 až 1941 v Obertellu, Orvietu a Torre del Lago, nicméně všechny byly zničeny v druhé světové válce.

V druhé světové válce Nervi opět pracoval pro armádu, tentokrát však na konstrukci lodí z betonu, nicméně jeho projekt nakonec nebyl dokončen. Po válce pak postavil sto šedesáti pěti tunovou betonovou loď, která měla stěny silné 3.6 cm, pak se mu podařilo postavit i lehký dvojstěžník Nennele, se stěnami silnými 1.25 cm. Pro obě tato plavidla použil svůj vynález ferrocemento – hustý cement s výplní z ocelového pletiva, které celé konstrukci dodalo na pevnosti a ubralo na materiálu.

S postupem doby Nervi ve své kanceláři zaměstnal také své dva syny Antonia, který byl inženýrem stejně jako on, a Maria, který byl architektem. Mnoho svých pozdějších projektů Nervi vytvořil ve spolupráci se zahraničími architekty, v mnoha poskytoval svoje odborné konzultace.

Nervi si získal proslulost hlavně svým nevšedním a inovativním použitím železobetonu. Díky jeho nasazení a odvaze experimentovat byly postaveny mnohé zajímavé budovy, které se vyznačují zajímavou architektonickou poetikou. I když byl Nervi racionálním inženýrem, ve svých projektech přisuzoval velkou důležitost intuici, která se projevila hlavně v jeho zajímavých kupolích, ke kterým našel inspiraci v architektuře renesance a antického Říma. V jeho podání se chladné geometrické inženýrství stalo uměním uplatňujícím zajímavé estetické prvky ze světa přírody.

Kromě své praxe se Nervi věnoval i pedagogické činnosti – v letech 1941 až 1961 vyučoval inženýrství na univerzitě v Římě, v letech 1961 až 1962 byl profesorem na Harvardu. Své studenty učil i svou filosofii, že designér může vyvinout opravdová řešení třemi způsoby: 1) porozuměním čisté harmonie zákonům hmotného světa, které regulují rovnováhu sil a odpor materiálů, 2) opravdovou interpretací základních faktorů každého problému a 3) odmítáním omezení řešení v minulosti.

Nervi zemřel 9. ledna 1979 v Římě.


Některé Nerviho projekty:
- Biograf Augusteo, Neapol (1926 až 1927)
- Stadio Artemio Franchi, Florencie (1931)
- Letecké hangáry, Obertello, Orvieto a Torre del Lago (1935 až 1941, zničeny v druhé světové válce)
- Výstavní hala, Turín (1948 až 1949)
- Ústředí UNESCO, Paříž (1950)
- Pirelli Tower, Milán (1950)
- Palazzetto dello sport, Řím (1958)
- Palazzo del Lavoro, Turín (1959 až 1961)
- Olympijský stadion, Řím (1960)
- Papírna, Mantua (1961 až 1962)
- Sacro Cuore, Florencie (1962)
- George Washington Bridge Bus Station, New York (1963)
- Tour de la Bourse, Montreal (1964)
- Cathedral of Saint Mary of the Assumption, San Francisco (1967)
- Good Hope Centre, Kapské město (1976)
- Norfolk Scope, Norfolk, Virginia (1971)


Konečná verze – 9. 6. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate