Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Jan Gossaert
Renesanční umění  
Díla:
Adam a Eva I.
Adam a Eva II.
Danaë
Dívka s astronomickým přístrojem
Lebka - trompe-l'oeil
Neptun a Amphitrite
Panna s dítětem
Šlechtic
Starší pár
Sv. Antonín s donorem
Svatý Lukáš maluje Pannu
Venuše a Cupid
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1478 - †  1532, Holandsko, 

Holandský malíř a rytec Mabuse se narodil jako Jan Gossaert (Jenni Gossart nebo Gosart) kolem roku 1478 v Maubeuge, v provincii Hainaut ve Francii. Právě pod svým přízviskem Jennyn van Henegouwe (Jan z Hainautu) byl v roce 1503 přijat do malířského cechu Sv. Lukáše v Antverpách. Poté začal používat příjmení Mabuse, které bylo inspirováno místem jeho narození.

O Mabusově původním malířském vzdělání se nedochovaly žádné údaje a jeho život je až do doby, kdy se stal členem malířského cechu v Antverpách, zahalen tajemstvím.

V roce 1508 se Mabuse vypravil do Itálie. Byl členem doprovodu vyslance Filipa Burgundského, admirála Zeelandu a levobočka krále Filipa Dobrého, kterého vyslala nizozemská regentka Markéta Rakouská do Říma, kde měl vyjednávat s papežem Juliem II. Na své cestě zastavili v Trentu, Veroně, Mantui a Florencii, kde měl Mabuse možnost studovat díla italských mistrů. Stal se tak jedním z prvních vlámských malířů, kteří měli možnost seznámit se s italským uměním, a zahájil tak jakýsi trend v holandském umění, kdy bylo prakticky povinností, aby holandský malíř navštívil Itálii.

Po návratu z Itálie Mabuse pracoval na rozsáhlých zakázkách především náboženského charakteru, maloval hlavně oltářní cykly, které však byly víceméně bez italského vlivu. Koncem roku 1515 se Mabuse přestěhoval do Souburgu, kde našel zákazníky, kteří projevili zájem o jeho obrazy vycházející z jeho italské zkušenosti. Mezi ně patřil například jeho přítel Filip Burgundský, který byl známým humanistou a který si právě zařizoval svůj palác, který chtěl vyzdobit v italském stylu a pod vlivem klasické mytologie. Mabuse tak mohl pro Filipa Burgundského namalovat světské akty, které do té doby nikdo ve Flandrách nevytvořil. Filip Burgundský vedle Mabuseho zaměstnával také Jacopa de'Barbariho, kterého vyznamenal pozicí svého dvorního malíře. Mabuse tuto pozici nezískal a pracoval tak na méně významných zakázkách. V roce 1516 však získal zakázku od římského císaře Karla V., pro kterého namaloval několik portrétů včetně portrétu jeho manželky Isabely Portugalské.

V roce 1523 Mabuse na žádost Kristiána II. Dánského vytvořil portréty jeho dvorních trpaslíků. Namaloval také portréty jeho dětí Jana, Doroty a Kristýny, které se nakonec dostaly do sbírky anglického krále Jindřicha VIII. Je malou zajímavostí, že Mabuse vytvořil i jeden obraz pro katedrálu Sv. Víta v Praze – Sv. Lukáš maluje portrét Panny.

Mabuse svou tvorbou ovlivnil celou řadu svých vrstevníků. Ve svých dílech začal jako jeden z prvních holandských mistrů používat nové architektonické prvky v kompozici, jediný zdroj světla a jakoby sochařskou kvalitu postav. V jeho dílech však stále byla přítomna tradice severského malířství – lyricky složené závěsy a ohyby látek na šatech. Mabuse se tak stal jedním ze skupiny vlámských malířů nazývaných ‚romantisté‘, kteří chtěli následovat tradice vrcholné renesance. Tyto malíři však byli limitováni svým vlámským realismem a jeho technikou.

Mabuse namaloval celou řadu portrétů, které vyjadřují jeho snahu po zachycení charakteru a pocitů jeho postav. Byl rovněž výborným kreslířem, kreslil hlavně s použitím inkoustu. Navrhoval také zajímavé vitráže. Když v roce 1520 navštívil Holandsko Dürer, začal se Mabuse zajímat také o rytectví – vytvořil však pouze dvě mědirytiny, jeden lept a dva dřevoryty.

Podle životopisu Karla van Mandera (jakéhosi holandského Vasariho) prý Mabuse často holdoval alkoholu. Tato jeho slabost je však nepravděpodobná – jako alkoholik by patrně nebyl schopen zachytit na svých obrazech tolik detailů, k jejichž namalování bezpochyby potřeboval pevnou ruku a hodně trpělivosti. Van Mander rovněž napsal, že Mabuse prakticky žil po hospodách, což je také nepravděpodobné: rozhodně měl vlastní malířskou dílnu a existují záznamy, které dokazují, že svatba jeho dcery s malířem Henrym van der Heydenem se konala v jeho domě.

Mabuse zemřel 1. října 1532 v Middelburgu v jihozápadním Holandsku.


Konečná verze – 27. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate