Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Umberto Boccioni
Futurismus  
Díla:
Autoportrét
Dynamika cyklisty
Dynamika mužské hlavy
Hlava + světlo + pozadí
Horizontální obsahy
Simultánní vize
Stavy mysli: Loučení
Stavy mysli: Ti, co zůstávají
Stavy mysli: Ti, kdo odcházejí
Stůl + lahev + dům
Unikátní forma kontinuity vesmíru
Útok kopiníků
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1882 - † 1916, Itálie, 

Italský malíř a sochař Umberto Boccioni se narodil 19. října roku 1882 v Reggiu Calabria. Jeho rodina se v roce 1888 přestěhovala do Padova a v roce 1897 do Catanie na Sicílii, kde také Boccioni odmaturoval na Technickém institutu. Na Sicílii také spolupracoval s celou řadou místních novin, pro které vytvářel ilustrace k jejich článkům. V roce 1901 odjel do Říma, kde bydlel u svojí tety a kde také studoval umění na škole Scuola Libera del Nudo at the Accademia di Belle Arti. V této době si přivydělával navrhováním plakátů a tvořil převážně v impresionistickém a postimpresionistickém stylu, který se však změnil po jeho návštěvě Paříže v roce 1906. Po svém návratu Boccioni ještě krátce studoval na Accademia di Belle Arti v Benátkách.

V roce 1907 se Boccioni přestěhoval do Milána, kde se brzy stal přítelem Filippa Tomassa Marinettiho, se kterým často trávil čas v debatách o filosofii a umění. Na základě jejich úvah a úvah dalších malířů pak Marinetti sepsal několik Manifestů futurismu a Boccioni se stal hlavním teoretikem tohoto uměleckého hnutí.

V roce 1911 se Boccioni rozhodl věnovat se spíše sochařství, a tak odjel do Paříže, kde se inspiroval díly Braquea, Archipenka, Brancusiho a Raymonda Duchamp-Villona. O rok později také vystavoval v londýnské Sackville Gallery a o dva roky později v Doré Gallery tamtéž. Obě tyto výstavy byly pro mladé anglické umělce tak převratné, že byly jedním z podnětů k založení nového uměleckého směru vorticismu, což byla vlastně britská forma futurismu a kubismu.

Boccioni se zabýval zachycením pohybu – ve svých sochách lidí nezobrazoval ani tak postavu samotnou, jako spíše vzdušnou turbulenci, která jeho postavy pomyslně oklopovala. Oblé a zaostřené tvary Boccioniho děl svým podáním pak jen podporovaly dojem dynamického smyslu síly.

O svém umění a idejích futurismu Boccioni ve své knize Pittura e scultura futuriste (dinamismo plastico) napsal: „Chceme ukázat živé předměty v jejich dynamickém růstu... všechny již užité předměty musí být zavrhnuty, aby daly prostor našemu vířivému životu z oceli, pýchy, horečnatosti a rychlosti...“

S vyhlášením první světové války byl Boccioni mobilizován a přidělen k dělostřeleckému pluku v Sorte poblíž Verony. Jeho slibná kariéra umělce byla zastavena v jeho 34 letech 16. srpna 1916 v Sorte, když byl vyhozen ze sedla koně a pošlapán.


Konečná verze – 15. 1. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate