Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Rosa Bonheur
Realismus  
Ženy v umění  
Díla:
Číhající lev
Jezdec na koni
Koňský trh
Orání v Nivernais
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1822 - † 1899, Francie, 

Francouzská malířka a sochařka Marie-Rosalie Bonheurová (obvykle zvaná Rosa) se narodila 16. března 1822. V její době nebylo vůbec obvyklé, aby se žena věnovala malířství jako kariéře a už vůbec nebylo obvyklé, aby ji v této kariéře podporovala také její rodina. Bonheurová však byla výjimkou – její rodina byla umělecky zaměřena a v jejím talentu ji podporovala. V její rodině se umění věnoval její otec krajinář Raymond Bonheur, ale také její bratr Auguste Bonheur, který byl malířem, a bratr Isidore Jules Bonheur, který se věnoval sochařství.

Bonheurová se učila malovat už od ranného mládí a jako dítě trávila celé hodiny kreslením zvířat v parcích Paříže. Když jí bylo sedmnáct let, pravidelně už přispívala do rodinného rozpočtu penězi, které získala za malování kopií obrazů v Louvre. Protože v té době nebylo možné, aby žena studovala umění, učil Bonheurovou malovat její otec.

Bonheurová byla jednou z nejlepších krajinářek realismu, pracovala ve stejné generaci jako Barbizonští. Zpočátku však nebyla jako umělkyně-žena téměř vůbec uznávána. Zlom v její kariéře přinesl rok 1848, kdy získala zakázku od francouzské vlády, jež pak vedla k tomu, že se těšila velkému obdivu v uměleckých kruzích a stala se nejpopulárnější ženskou umělkyní své doby.

Bonheurová byla velmi tradiční umělkyní – pracovala stejně jako většina umělců té doby. Malovala především podle reálných vzorů a modelů a věřila, že k vytvoření dobrého obrazu je třeba pečlivé pozorování. S oblibou malovala hlavně koně a často navštěvovala různé koňské trhy, které byly jedinečnou příležitostí uvidět koně v jejich plné kráse. Protože nebylo obvyklé, aby na tyto trhy chodila žena, Bonheurová si obvykle na policejní stanici vyžádala povolení nosit mužské šaty a na trh šla v přestrojení.

Možná právě proto, že často nosila mužské oblečení, bývá Bonheurová považována za jednu z prvních feministek. Sama Bonheurová však považovala mužské oblečení za pouhou praktickou věc při výkonu svého povolání malířky. Bonheurová žila téměř padesát let se svou družkou Nathalií Micas na svém sídle poblíž Fontainebleau. Po její smrti žila s americkou malířkou Annou Elizabeth Klumpke.

Bonheurová s oblibou malovala přírodu a zvířata, čímž zdůrazňovala harmonii člověka s okolním světem. Jedním z jejích nejvýznamnějších obrazů se stal obraz Koňský trh, který Bonheurová vystavovala v roce 1853 a který vzbudil takřka senzaci. Podle něho byly vytvořeny také mnohé rytiny, které šířily její slávu do mnoha evropských zemí. Bonheurová se také díky tomuto obrazu stala vůbec první držitelkou kříže Čestné legie, který jí v červnu 1865 osobně předala císařovna Eugenie, manželka císaře Napoleona III.

Velkou obdivovatelkou Bonheurové byla také anglická královna Viktorie, se kterou se také osobně setkala a pro kterou vytvořila několik obrazů s tématikou života ve Skotské vysočině. Díky přízni královny Viktorie byla Bonheurová velmi obdivována v Anglii, ne-li ještě více než ve Francii. O popularizaci jejího díla v Anglii se zasloužil především prodejce umění Ernest Gambart, který získal licenci na prodej jejích rytin v Anglii.

Bonheurová zemřela 25. května 1899.


Konečná verze – 22. 11. 2007

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate