Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Pierre Bonnard
Skupina Nabis  
Intimismus  
Secese  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1867 - †  1947, Francie, 

Francouzský malíř intimních scén a grafik Pierre Bonnard se narodil 3. října 1867 v Fontenay-aux-Roses. Jeho otec byl významným představitelem na ministerstvu vlády, a tak jeho rodina nikdy nemusela mít žádné starosti s penězi. Bonnard původně studoval práva a dokonce i nějakou dobu působil jako advokát, nicméně věnoval se i studiu umění a nakonec se rozhodl věnovat se mu na plný úvazek a stát se malířem. Velký vliv na jeho umění mělo v roce 1891 i jeho setkání s Henri de Toulouse-Lautrecem, který ho také podpořil v účasti na výstavě v Salonu des Indépendants. První Bonnardova samostatná výstava se konala v roce 1896 v Galerii Durand-Ruel.

Bonnard byl bezprostředním, citlivým a rozverným umělcem s mimořádným barevným viděním. Po počátcích v secesním stylu se připojil ke skupině Nabis a věnoval se intimismu. Jeho tvorba v tomto období byla do jisté míry inspirována tvorbou impresionistů Paula Gauguina a Claude Moneta.

Bonnard se zabýval městskou i venkovskou tématikou, přičemž se snažil přiblížit ženu v chvalozpěvu v každodenním prostředí s téměř pohádkovou atmosférou. Maloval prosluněné interiéry a zahradní altány, ve kterých seděli či stáli jeho přátelé a členové jeho rodiny, což nabízelo zajímavý náhled na jeho život a prostředí. Velmi často vyskytující se postavou v jeho obrazech byla jeho manželka Marthe, kterou maloval v obyčejných situacích, ale také ve velmi intimních okamžicích. Bonnardovým malířským stylem byla chvějivá neurčitá kresba, vyznačoval se nenuceností, smělostí, citovostí a prostotou.

I když celá řada kritiků odmítá Bonnarda jako nepříliš pečlivého a snad i neupřímného malíře a zprostředkovatele reality, nelze Bonnardovi upřít vliv, který měl na vývoj moderního abstraktního malířství.

Bonnard zemřel 23. ledna 1947 v Le Cannet na francouzské Riviéře.


Konečná verze – 15. 1. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate