Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Petr Jan Brandl
Baroko  
Díla:
Autoportrét
Portrét hraběte Františka Antonína Šporka
Portrét mladého muže
Portrét starého muže
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1668 - † 1735, Česká republika, 

Český malíř Petr Jan Brandl byl pokřtěn 24. října roku 1668 v rodině Michala Brandla, krejčího německého původu, a jeho manželky Alžběty Hrbkové, která byla dcerou zlatníka. Brandl se učil v jezuitské škole, nicméně malířství se naučil v letech 1683 až 1688 u dvorního malíře Kristiána Schrödera (1655 – 1702), který pracoval také jako správce hradní obrazárny. Tam se také Brandl pod jeho vedením seznámil s díly italských a holandských mistrů. V roce 1694 se Brandl stal mistrem ve Staroměstském malířském cechu.

Brandl byl jedním z předních představitelů vrcholného českého baroka. Již jeho raná díla vykazovala jeho výrazný talent. Brandl se často podílel na malování rozměrných oltářních výjevů, a to jak v Praze, tak i v menších českých městech. Byl dvorním malířem Šternberků, 1699 přišel do západních Čech do Žlutic k hraběti z Kokořova, pak do Manětína k Lažanským. Pro hraběte Černína namaloval ve dvou letech čtrnáct obrazů, maloval pro hraběte Šporka, pracoval ve Smiřicích, v klášteře v Nové Pace, pro klášter v Sedlci, v Hradci Králové a ke konci života v Kutné Hoře. Na vrcholku své kariéry dostával Brandl za svoje obrazy tolik peněz, za kolik bylo možné koupit měšťanský dům.

Na počátku 18. století získala jeho díla na dramatičnosti, Brandl propracoval svůj vytříbený styl barevnosti i šerosvitu, přidal na prostorovosti obrazových scén i na náročnosti kompozic. Po roce 1720 se Brandl začal věnovat portrétní tvorbě a jeho rukopis se značně uvolnil, a tak jeho dílo postrádá dramatičnost a intenzitu jeho předchozí tvorby. Je zajímavé, že Brandlova díla jsou srovnatelná s díly jeho současníků, i když Brandl nikdy nenavštívil žádné zahraniční mistry, u kterých by získal inspiraci či vzdělání.

V osobním životě byl Brandl nespoutaným živlem – po čtrnácti letech opustil svoji manželku Alenu Klossovou a svoje tři děti a do konce života se také svědomitě vyhýbal placení soudně předepsaných alimentů. Měl rád dobré jídlo a pití a rád vysedával po různých hospodách, ovšem jen málokdy za svou útratu zaplatil. Také neodváděl peníze malířskému cechu, což byla jeho povinnost. Spekuloval také s podíly v zlatých dolech v Jílovém, ovšem když jeho spekulace nevyšly, ztratil obrovské finanční částky. Aby se schoval před svou manželkou a věřiteli, odešel z Prahy do Kutné Hory.

Brandl zemřel zcela chudý 25. září roku 1735 v kutnohorské hospodě U černého koníčka. Jeho velkolepého pohřbu v kostele Panny Marie na náměstí v Kutné Hoře se zúčastnili všichni významní občané Kutné Hory i tři stovky havířů s lampičkami.


Konečná verze – 16. 3. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate