Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Victor Brauner
Surrealismus  
Dadaismus  
Expresionismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1903 - † 1966, Rumunsko, Francie

Rumunský malíř židovského původu Victor Brauner se narodil 15. června 1903 v městečku Piara-Neamt. Jeho otec se velmi zajímal o spiritismus, což bezpochyby ovlivnilo také Braunerovo budoucí umění. Jeho bratr Harry Brauner byl známým folkloristou a později byl také dlouho vězněn komunistickým režimem.

Brauner studoval umění krátce v roce 1921 v Bukurešti, kde se zabýval hlavně krajinářstvím. Svoji první výstavu uspořádal Brauner v roce 1924 v Galerii Mozart v Bukurešti, jeho obrazy byly tehdy expresionisticky laděné. V roce 1925 pak odešel na roční návštěvu Paříže, kde se seznámil s dadaismem, který po svém návratu propagoval také v Bukurešti.

V roce 1930 Brauner odešel do Paříže, kde se brzy stal členem několika uměleckých skupin. Bydlel tehdy na ulici Moulin Vert, kam za ním docházeli jeho přátelé Constantin Brancusi, Yves Tanguy, Alberto Giacometti i rumunský básník Benjamin Fondane. V roce 1933 se pak v Galerie Pierre konala první Braunerova samostatná pařížská výstava, která však nebyla přijata dobře, i když jí velmi obhajoval samotný André Breton. Brauner se tedy rozhodl vrátit se zpět do Bukurešti, aby se v roce 1938 zase vrátil do Paříže. Po vypuknutí druhé světové války se Brauner přestěhoval do Marseille a později do Švýcarska. Po skončení války se vrátil zpět do Paříže, kde se ihned zapojil do různých aktivit pořádaných surrealisty.

Braunerovo umění bylo hluboce ovlivněno naivním uměním tzv. nezápadních civilizací – indiánské, jihoamerické a mexické. Brauner v průběhu své kariéry vystřídal mnoho stylů, vždy se ale snažil, aby jeho obrazy vykazovaly jistou dávku ironie, která by byla symbolická pro lidské touhy a počiny. Jeho absurdní halucinace a fantazie vycházejí ze světa podvědomí surrealismu, ve kterém se Brauner snažil osvobodit vizuální představivost od omezení logiky a rozumu. Brauner namaloval velké množství pláten se zvláštními hybridy žen a zvířat, ve kterých hledal příbuznost lidské sexuality a psychologie typů zvířat.

Ve 30. letech 20. století Brauner vytvořil svoje nejznámější série, jež zobrazovaly různá poškození oka. Tento počin se ukázal jako ironická hříčka osudu, neboť Brauner sám 28. srpna 1938 při bezvýznamné potyčce v putyce ztratil levé oko. Při této potyčce se hádali španělští malíři Óscar Domínguez a Esteban Frances, Brauner se snažil Francese chránit, přičemž ho Domínguez nechtěně zasáhl sklenicí do oka.

Brauner zemřel po dlouhé nemoci 12. března 1966 v Paříži. Byl pohřben na hřbitově v Montmartru, na jeho hrobě je nápis Peindre, c'est la vie, la vraie vie, ma vie – Malování je život, opravdový život, můj život.


Konečná verze – 27. 3. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate