Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Ford Madox Brown
Realismus  
Prerafaelité  
Arts and Crafts Movement  
Díla:
Eliáš křísící vdovina syna
John Wycliffe čtoucí svůj překlad Bible Johnovi z Gauntu
Poslední z Anglie
Práce
Romeo a Julie
Semena a plody anglické poezie
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1821 - † 1893, Francie, Velká Británie

Anglický malíř Ford Madox Brown se narodil 16. dubna 1821 v Calais ve Francii v rodině námořního účetního a pokladníka Forda Browna. Umění studoval nejdříve v Antverpách, pak v Paříži a Římě, kde se setkal s uměním Nazarénských (především Friedricha Overbecka a Petera von Corneliuse), v Anglii se usadil v roce 1846. Nikdy nebyl zcela přijat anglickým uměleckým světem právě kvůli svému narození, výchově a uměleckému vzdělání mimo Anglii, nicméně důvodem pro jeho jisté vyčlenění ze společnosti mohla být i jeho nesnadná povaha a záliba v hádkách.

V letech 1844 a 1845 se Brown zúčastnil konkurzu na freskovou výzdobu Parlamentu v Londýně, nicméně neuspěl. Úspěch mu přineslo až výběrové řízení na výzdobu radnice v Manchesteru, které bezkonkurenčně vyhrál – jednalo se tehdy o cyklus dvanácti maleb, který zachycoval manchesterskou historii. Ve své další umělecké tvorbě Brown zobrazoval především moralizující a historická témata, nicméně nikdy nebyl za svoje díla dostatečně finančně oceňován, čímž jako velká individualita velmi trpěl.

Brown byl známý tím, že nikdy nebyl zcela spokojen se svými obrazy – neustále je přemalovával a domalovával. Často se stávalo, že i když byl obraz již prodán a umístěn v domě kupce, Brown ho ještě následně několikrát navštívil, aby na obraze něco domaloval nebo přemaloval. Tato vlastnost ho spojovala s jeho přítelem Dantem Gabrielem Rossettim, kterého i krátce vyučoval. Rossetti byl také jediným jeho přítelem Prerafaelitou, ostatní členové bratrstva Browna nikdy mezi sebe nepřijali. Je ironií osudu, že Brownovy obrazy byly často mnohem blíže naukám Prerafaelitů než obrazy samotných Prerafaelitů.

Brown maloval ve stylu velkých italských mistrů vrcholné renesance. Zastával principy Prerafaelitů týkajících se návratu k jednoduchým vizím renesančních malířů, ale spíš než o čistě umělecké záležitosti a aspekty umění se zajímal o problémy soudobé společnosti. V roce se Brown 1861 stal členem designérské společnosti Williama Morrise Morris, Marshall, Faulkner & Co., která tvořila podle principů hnutí Arts and Crafts. Pro tuto společnost Brown vytvářel především vitrážové sklo a nábytek.

V roce 1841 se Brown oženil se svou sestřenicí Elizabeth Bromleyovou, která však v roce 1846 zemřela na souchotiny. Měli spolu dceru Lucy, která se později stala manželkou Rossettiho syna Williama. V roce 1853 se Brown znovu oženil s Emmou Hillovou (zemř. 1890), která byla modelem pro celou řadu jeho obrazů. Měli spolu dvě děti, které se dožily dospělosti: dceru Catherine, která se později provdala za hudebního kritika Dr. Franze Hueffera. Brownův syn Oliver Madox Brown (1855 – 1874) byl rovněž velmi talentovaným malířem a věnoval se i poezii, nicméně zemřel předčasně na otravu krve.

Brown zemřel na mrtvici 6. října 1893 v Londýně, byl pohřben na hřbitově St. Pancras tamtéž.


Konečná verze – 6. 1. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate