Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Alexander Calder
Kinetické umění  
Díla:
Černá vdova
Le Guichet 1.
Le Guichet 2.
Le Guichet 3.
Le Guichet 4.
Le Guichet 5.
Le Guichet 6.
Le Guichet 7.
Le Guichet 8.
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1898 - †  1976, USA, 

Americký sochař Alexander Calder se narodil 22. července 1898 v Lawntonu v Pennsylvanii. Jeho rodina byla umělecky zaměřená – jeho otec byl sochařem a jeho matka malířkou. Protože jeho otec dostával zakázky po celých Spojených státech, cestovala rodina s ním. Mladý Calder tak byl už v raném dětství ovlivněn světem umění a veden svými rodiči k tomu, aby rozvíjel svůj talent.

I když byl Calder od dětství ve spojení s uměním, původně ho nestudoval. Po střední škole studoval na Stevens Institute of Technology v Hobokenu v New Jersey, kterou ukončil v roce 1919 jako inženýr. Prošel několika různými zaměstnáními, až se nakonec v roce 1923 rozhodl věnovat umění a odstěhoval se do New Yorku, kde se dal zapsat na Art Students' League.

V této době byl Calder také zaměstnán jako ilustrátor pro noviny National Police Gazette, které ho v roce 1925 vyslaly na turné s cirkusy Ringling Brothers a Barnum & Bailey. Tato zkušenost byla pro Caldera velmi zásadní v další jeho tvorbě, cirkus byl jeho celoživotní láskou a inspirací. Když se pak v roce 1926 přestěhoval do Paříže, kde si zařídil ateliér na 22 rue Daguerre, vytvořil tam svůj Cirque Calder, což byla komplexní konstrukce, kterou vytvořil z drátů, kůže a látek. Calder tuto konstrukci převážel složenou ve velkých kufrech a vždy byl ochoten ji rozložit a ukázat divákům a jeho umění se tak stalo jakýmsi předchůdcem performancí. V Paříži také Calder začal vytvářet svoje hračky, které se postupně staly rovněž velmi populární.

Povzbuzen úspěchem, jaký jeho Cirque Calder sklidil mezi veřejností i kritikou, rozhodl se Calder ve své další tvorbě používat stejné materiály, které ho proslavily v Cirque Calder. V roce 1928 mu pak byla ve Weyhe Gallery v New Yorku uspořádána jeho první samostatná výstava, kterou brzy následovaly další výstavy ve Spojených státech i v Evropě.

Zcela k abstrakci se Calder přiklonil v říjnu 1930 po tom, co navštívil pařížský ateliér Pieta Mondriana, který ve své tvorbě používal různé kompozičně uspořádané barevné obdélníky. Brzy po této události a Calderově obratu k abstrakci byl Calder pozván, aby se stal členem skupiny Abstraction-Création a účastnil se výstav této skupiny.

30. léta 20. století přinesla zcela nový prvek do světa umění – mobilní (pohyblivé) sochy. Calder se začal vytvářením mobilů zabývat na podzim roku 1931, nejdříve pod vlivem Pieta Mondriana, později pod vlivem jeho fascinace učením surrealistů a možnostmi přirozeného pohybu. Kromě pohyblivých soch (mobilů), Calder vytvářel také statické sochy, tzv. stabily. V době druhé světové války, když byl nedostatek materiálu pro výrobu plechových soch, začal Calder používat dřevo, čímž vytvářel nový typ soch nazvaných konstelace.

Calder vnímal svá díla jako zosobnění organických struktur – těžkých květů na dlouhých stoncích, listů ve vánku a mořských tvorů ve vlnách. Jeho hravé sochy byly zkomponovány z jednoduchých prvků a výrazných barev, v rozpětí od několika málo centimetrů do více než pěti metrů.

Calder se v lednu 1931 oženil s Louisou Jamesovou, která byla praneteří spisovatele Henryho Jamese. Calder se se svou budoucí manželkou seznámil v červnu roku 1929 na palubě parníku, když cestoval do Evropy na jednu ze svých výstav. Mladí manželé spolu nejdříve žili v Paříži, v roce 1933 se pak vrátili do Spojených států, kde si v Roxbury v Connecticutu zakoupili starou farmu, kterou přestavěli na svůj nový domov. Jejich první dcera Sandra se narodila v roce 1935, druhá dcera Mary se narodila o čtyři roky později.

Calder zemřel 11. listopadu 1976 v New Yorku.


Konečná verze – 27. 3. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate