Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Rosso Fiorentino
Manýrismus  
Les artistes maudits  
Díla:
Anděl hudebník
Madona na trůně mezi dvěma svatými
Madonna s dítětem a andělíčky
Mladý muž
Mojžíš bránící Jethrovy dcery
Mrtvý Kristus s anděli
Zasnoubení Panny
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1494 - † 1540, Itálie, Francie

Italský malíř a dekorátor Rosso Fiorentino se narodil jako Giovanni Battista di Jacopo Rosso roku 1494 ve Florencii. Jeho jméno Rosso vzniklo proto, že měl zrzavé vlasy, Fiorentino naznačovalo, že pocházel z Florencie, někdy byl nazýván zkráceně Il Rosso. Rosso se naučil malovat v malířské dílně Andrey del Sarta, kde byl jeho kolegou Pontormo. Vasari se zmiňuje o tom, že Rosso vysloveně nenásledoval učení žádného mistra, což je však pravda o jeho pozdějším období – na začátku své umělecké kariéry byl Rosso jasně ovlivněn právě svým mistrem Andreou del Sartem.

Koncem roku 1523 se Rosso přestěhoval do Říma, kde se seznámil s pracemi Michelangela a Rafaela, která výrazně ovlivnila jeho vlastní tvorbu. Velký dojem na něm zanechal hlavně Michelangelův strop v Sixtinské kapli, který na něj zapůsobil svou dynamikou a dramatickým dějem.

Po obléhání Říma v roce 1527 Rosso nějakou dobu působil hlavně ve střední Itálii, kde pracoval na různých drobných zakázkách, nějaký čas také pobýval v Benátkách v domě Pietra Arentina. V roce 1530 vstoupil do služeb francouzského krále Františka I., který ho zaměstnal při výzdobě svého paláce ve Fontainebleau. O zábavu se Rossovi ve Fontainebleau staral jeho ochočený pavián.

Rosso se společně s Francescem Primaticciem stal nejvýznamnějším umělcem pracujícím na výzdobě zámku ve Fontainebleau. I když byl v té době Rossův styl už poněkud staromódní a přestylizovaný, jeho práce si král vážil a dával mu dostatek prostoru k jeho uměleckému vyjádření. I když si Rosso svou prací nezískal obdiv italských malířů, inspiroval celou řadu dekorativních umělců na sever od Alp.

Rosso tvořil ve stylu vrcholného manýrismu. Jeho vytříbený styl se vyvinul ze stability a pořádku ostatních mistrů renesance (například Perugina), na svém vrcholu však jeho styl byl rozdílný a svým způsobem dynamický.

Rosso zemřel roku 1540 ve Fontainebleau. Vasari se ve svých Životech zmiňuje, že Rosso spáchal sebevraždu, poté, co neprávem obvinil svého přítele, že mu zcizil peníze. Jako mnohé z Vasariho příhod je i tuto příhodu nutné brát s rezervou.


Konečná verze – 14. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate