Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Otto Freundlich
Kubismus  
Konstruktivismus  
Pařížská škola  
Expresionismus  
Dadaismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1878 - † 1943, Německo, Francie

Německý malíř Otto Freundlich se narodil roku 1878 ve Stolpu. Původně se měl stát zubařem, ovšem ve svém volném čase se také věnoval studiu dějin umění, které ho nakonec zaujaly natolik, že se rozhodl je dále studovat. Umění nejdříve studoval v Mnichově a pak v Berlíně.

Freundlich se v roce 1909 usadil v Paříži, kde spolupracoval s kubisty – jeho ateliér na Bateau-Lavoir byl dokonce poblíž Picassova ateliéru. Do Německa se vrátil v roce 1911, aby mohl vystavovat na výstavě Neue Sezession. Další jeho významnou výstavou byl v roce 1913 Erster Deutscher Herbstsalon, první německý Podzimní Salon. V letech 1914 až 1924 žil Freundlich střídavě v Kolíně nad Rýnem a v Berlíně, kde spolupracoval s expresionisty. Po propuknutí první světové války sloužil v armádě, nicméně ani tehdy nepřestal malovat a účastnit se uměleckého dění. V roce 1919 se Freundlich spřátelil s Maxem Ernstem, se kterým v Kolíně nad Rýnem zorganizoval první dadaistickou výstavu.

V roce 1924 se Freundlich vrátil do Paříže, kde se ihned zapojil do skupiny avantgardních umělců – vydával například umělecký časopis A bis Z a stal se členem uměleckého sdružení Abstraction-Création. V této době si také osvojil techniku a ideje konstruktivismu, při kterém se sdružovali umělci, kteří se snažili dovést umění do jeho abstraktních základů.

Freundlich byl jedním z prvních abstraktních umělců. Používal příjemnou paletu barev, dociloval dobré prosvětlenosti a dokázal jedinečně kombinovat odstíny. Freundlich se stal mistrem úplného omezení předmětu jakožto zcela abstraktního jevu. Svoje předměty zjednodušoval do základních geometrických ploch ohraničených různými barvami.

Na výstavě roku 1937 byl Freundlich odsouzen nacisty jako zvrácený umělec – jeho socha Der neue Mensch (Nový člověk) byla dokonce na obálce katalogu nechvalně známé výstavy zvráceného umění. Po tom, co vypukla válka, byl Freundlich dokonce francouzskými úřady zatčen, byl propuštěn až na přímluvu Pabla Picassa. Odešel tedy do Pyrenejí, kde znovu namaloval obrazy, které byly zničeny nacisty.

Freundlich zemřel v den svého příjezdu do koncentračního tábora Majdanek poblíž Lublina v Polsku v roce 1943.


Konečná verze – 11. 5. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate