Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  David Hockney
Pop Art  
Fotografie  
Neoexpresionismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Oficiální stránky Davida Hockneye
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1937, Velká Británie, 

Britský malíř a výtvarník David Hockney se narodil 9. července 1937 v Bradfordu jako čtvrtý z pěti dětí. Umění studoval na Bradford College of Art a později také na Royal College of Art v Londýně, kde se seznámil s RB Kitajem. Toto setkání mělo na jeho kariéru rozhodující vliv – Kitaj ho totiž přesvědčil, aby se nevěnoval abstraktnímu umění, ale pop artu, který si Hockney později osvojil víc než dokonale. Ještě na studiích se pak Hockney zúčastnil v lednu 1961 výstavy Young Contemporaries, která byla jednou z prvních výstav umělců pop artu. Hockney v této době také otevřeně přiznal, že je gay – některé ze svých obrazů dokonce podepisoval slovy ‚Queer‘ a ‚unorthodox lover‘… a odbarvil si vlasy.

V létě roku 1961 Hockney poprvé odjel do New Yorku, kde navštívil celou řadu muzeí a galerií, ale také nočních klubů a podniků pochybné kvality, kde hledal inspiraci pro svoji tvorbu. V roce 1963 svou tvorbou zaujal obchodníka s uměním Johna Kasmina, který od něj zakoupil několik obrazů, což mu umožnilo opět odjet do New Yorku. Tentokrát se na své cestě seznámil s Andy Warholem, který ho ihned pozval do svého ateliéru, kde se scházela celá řada slavných osobností té doby. Na Warholově večírku se Hockney seznámil také s hercem Dennisem Hopperem, který ho pozval do Kalifornie.

Hockneyho cesta do Kalifornie nebyla ani tak motivována jeho snahou poznat umělecké kolegy, jako osobně vidět svalnaté mladíky z časopisu Physique Pictorial, které v Londýně nadšeně sbíral. Los Angeles ho ihned zaujalo, a tak se rozhodl koupit si dům v Santa Monice. Jeho tvorba z této doby byla inspirována bohatstvím a blahobytem barevné Kalifornie, proslavily ho především jeho série plaveckých bazénů a zavlažovačů na trávu.

V létě 1964 byl Hockney požádán, aby vyučoval na University of Iowa. Svou práci zde považoval za velmi nudnou, nicméně za svého pobytu dokončil čtyři obrazy, které se prodaly prakticky ihned. V tomto roce se také v New Yorku konala Hockneyova první americká výstava, na které se prodaly všechny jeho obrazy. Po svém návratu do Londýna Hockney uspořádal přednášky na téma Homosexualita v americkém umění.

Koncem roku 1965 se Hockney opět vydal do Ameriky, tentokrát aby vyučoval na University of Colorado v Boulderu. Poté odjel za svými přáteli do Kalifornie, kde se setkal s mladíkem, o kterém prohlašoval, že je to ‚nádherné umělecké dílo jménem Bob‘ (a marvelous work of art, called Bob). Hockney poté se svým blond objevem odjel autem do New Yorku a odvezl si ho do Londýna, ovšem brzy ho pro neshody poslal domů.

V roce 1967 se Hockney seznámil s devatenáctiletým Peterem Schlesingerem, se kterým ho brzy poutalo velmi blízké a intenzivní přátelství. Hockney ho začal malovat a fotografovat a jeho díla z této doby odrážejí jejich intimitu a hluboké pocity lásky a přátelství. V roce 1971 se však mezi oběma muži začaly vyskytovat neshody a nakonec se rozešli. Hockney byl jejich rozchodem velmi zklamaný, proti své depresi musel také brát léky.

V únoru 1974 vyšel o Hockneyovi biografický film A Bigger Splash, který natočil režisér Jack Hazan. Tento film podrobně popisoval Hockneyův homosexuální vztah a Hockney byl proti jeho zveřejnění, nicméně nakonec svůj názor změnil. Tento film byl v mnoha zemích zakázán kvůli své otevřené homosexualitě, ovšem získal i celou řadu filmových ocenění.

Zajímavým prvkem v Hockneyově umění v této době byly tzv. Joiners, které Hockney vytvářel v rozmezí let 1970 až 1986. Jednalo se o jakési fotomontáže, kdy Hockney se svým polaroidem fotografoval jeden subjekt z více úhlů a vzniklé fotografie pak slepoval dohromady. Vytvářel tímto jakési kubistické fotografie, kterými byl jednu dobu natolik zaujatý, že téměř přestal malovat a věnoval se pouze fotografování.

V roce 2001 Hockney vydal knihu Secret Knowledge, která vyjadřovala jeho názory na umění a na vznik určitých malířských technik. Hockney ve své teorii Falco-Hockney prohlašoval, že staří holandští mistři malující za použití camery obscury a vypouklého zrcadla pouze promítali svoje předměty na plátno a nakonec je pouze vymalovávali odpovídajícími barvami a odstíny. Tímto je tak nepřímo obvinil z pouhého kopírování skutečnosti a ne tvůrčího malování. Jeho teorie byla většinou historiků odmítnuta.

21. června 2006 se Hockneyův obraz Žbluňk (The Splash) prodal za rekordní cenu 2.6 milionu liber. V říjnu téhož roku uspořádala londýnská National Portrait Gallery velkou retrospektivu Hockneyovy portrétní tvorby. Tato výstava byla jednou z nejúspěšnějších výstav, které tato galerie pořádala.

Hockney žije a tvoří už od roku 1978 ve svém ateliéru v Hollywood Hills poblíž Los Angeles. Často maluje také ve svém malém domku v Malibu.


Konečná verze – 28. 9. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate