Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Claes Oldenburg
Pop Art  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Oficiální stránky Claese Oldenburga
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1929, Švédsko, USA

Americký sochař švédského původu Claes Oldenburg se narodil 28. ledna 1929 ve Stockholmu v rodině diplomata. V roce 1936 se jeho rodina přestěhovala do New Yorku a poté do Chicaga. V letech 1946 až 1950 Oldenburg studoval literaturu a historii umění na Yale University, poté se vrátil do Chicaga, kde až do roku 1954 studoval na Art Institute of Chicago.

Během prvních dvou let studií Oldenburg pracoval také jako reportér pro City News Bureau of Chicago, v roce 1953 si otevřel svůj vlastní ateliér, kde pracoval na ilustracích pro různé časopisy a také maloval. V prosinci 1953 se Oldenburg stal občanem Spojených států. V roce 1959 poprvé vystavoval v Judson Gallery a veřejnost tak seznámil se svou tvorbou skládající se z obrovských postav i předmětů každodenního použití.

V roce 1956 se Oldenburg přestěhoval do New Yorku, kde se ihned zapojil do tamního uměleckého dění. Seznámil se také s Allanem Kaprowem, jehož zajímavé divadelní happeningy mu nabídly zajímavou hravou alternativu k tehdy populárnímu hnutí abstraktního expresionismu, který svou přemýšlivou vážností nebyl Oldenburgovi tak blízký. Pod Kaprowovým vlivem se pak Oldenburg začal věnovat studiu americké kultury, ze kterého pak vznikl jeho hravý pop art. Mnohé z prvních Oldenburgových děl se setkaly s nepochopením, později byly přijaty jako veselé a podnětné zpestření veřejných prostor, kde byly vystaveny.

V roce 1961 si Oldenburg otevřel krámek The Store na Green Street v New Yorku, kde prodával sádrové a plastové repliky amerických hamburgerů a různých dalších klasicky amerických potravin. Právě tato jeho činnost mu získala největší proslulost u veřejnosti a postavila ho tak do pozice vedoucí osobnosti pop artu.

Oldenburg organizoval celou řadu happeningů a performancí spojených s pop artem. Toto hnutí ovlivnil hlavně svým smyslem pro humor a parodii, které byly pro jeho díla zásadní. Oldenburg byl hluboce ovlivněn americkou konzumní kulturou, kterou převzal ze zvyklostí své nové vlasti, USA, kde nyní žije a tvoří. Oldenburg je považován za sochaře, nicméně jeho sochy jsou stejně jako jeho témata vysoce nekonvenční – tradiční sochy jsou pevné a tvrdé, Oldenburg však sochy vytváří třeba i z látky a polystyrénu, a tak jsou měkké a neodráží klasické pojetí sochy.

Oldenburg svá díla vytváří z materiálů, které produkuje komerční prostředí a tak tedy vlastně imituje a zároveň znehodnocuje ikony amerického konzumního života. Jeho dílo odráží současný každodenní život Ameriky, jeho celistvost a jeho změny.

První Oldenburgovou manželkou byla Pat Muschinski (1960 až 1970), která Oldenburgovi pomáhala se šitím jeho prvních měkkých soch a byla nadšenou účinkující v jeho happeninzích. Oldenburg od roku 1976 spolupracuje s dánskou pop artovou sochařkou Coosje van Bruggenovou, která se v roce 1977 stala jeho manželkou.

Oldenburg žije a tvoří v New Yorku.


Konečná verze – 6. 1. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate