Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Sigmar Polke
Pop Art  
Fotografie  
Abstraktní expresionismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1941 - † 2010, Německo, 

Německý malíř a fotograf Sigmar Polke se narodil 13. února 1941 v polské Oleśnici. Po válce při odsunu Němců z Polska odešla jeho rodina do německého Durynska. Ze svého domova museli odejít ještě v roce 1953, kdy z východního Německa emigrovali před komunistickým režimem nejdříve do západního Berlína a poté do Düsseldorfu.

Po příchodu do západního Německa se Polke v letech 1959 až 1960 vyučil v továrně na sklo Düsseldorf Kaiserswerth, pak se dal zapsat ke studiu na düsseldorfské Staatliche Kunstakademii, kde studoval v letech 1961 až 1967. V této době ze všech německých měst právě v Düsseldorfu docházelo k revolučním změnám v umění, které přinesly mnoho inovací i zajímavých uměleckých aktivit. Právě tady také Polke začal prosazovat svoje myšlenky na nový typ tvorby, který se mu podařilo zformulovat společně s Gerhardem Richterem.

V roce 1963 Polke společně s Gerhardem Richterem a Konradem Luegem (později Fischerem) založil uměleckou skupinu Kapitalistischen Realismus. Jejich nové pojetí umění bylo založeno na pop artu a jeho světě reklam, reagovalo na vznik pop artu v Anglii a USA. Název tohoto hnutí byl také reakcí na tzv. socialistický realismus, umění prosazované hlavně v zemích sovětského bloku, ke kterému se Polkeho sdružení stavělo v opozici. Polkeho kapitalistický realismus rovněž nastavoval zrcadlo konzumerismu západního kapitalismu.

Polkeho tvorba z této doby byla plná parodií, kontroverzí a ironického humoru, Polke komentoval nejen konzumní společnost, ale také provokoval citlivá německá témata – maloval pohledy na koncentrační tábory, čímž anarchisticky konfrontoval tabu německé poválečné historie. Polke si někdy vybíral také lehce pornografické náměty a často přímo provokativně experimentoval – na svých plátnech někdy dokonce používal jedovaté substance a barvu citlivou na teplotu. Vytvářel tak zajímavá díla, která navazovala na tradice amerického abstraktního expresionismu.

Ve svých pracích Polke kombinoval abstraktní expresionismus, techniku fotografie i grafiku převzatou z komiksů a komiksových seriálů, čímž bořil hranice mezi tzv. ‚vysokým‘ klasickým uměním a ‚nízkým‘pop artem. Polkeho německý pop art se svým způsobem lišil od ‚naleštěného‘ amerického pop artu – Polke se vyhýbal umělosti, svoje předměty maloval jakoby dětskou rukou, která představovala jeho ironický postoj ke konzumní kultuře a ‚vhodnosti‘ předmětu.

V 70. letech 20. století Polke cestoval po celém světě, navštívil Pákistán, Paříž, New York, Afghánistán a Brazílii. Svoje cesty zachytil ve svých zajímavých fotografiích, ve kterých se zabýval vztahem mezi fotografií a malbou. Svým způsobem se také snažil zkoumat objektivitu fotografie a vlastně tak navázal na svou malířskou tvorbu. Svoje fotografie dále přeměňoval, čímž zacházel na pole otázek autentičnosti, imitace a autorství, a potvrdil tak svoje tvrzení z 60. let 20. století, kdy prohlásil, že jeho díla tvoří ‚Vyšší síla‘.

V letech 1977 až 1991 se Polke věnoval pedagogické činnosti, byl profesorem na Akademii v Hamburku.

Polke zemřel 10. června 2010 v Kolíně nad Rýnem.


Konečná verze – 26. 1. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate