Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Jackson Pollock
Akční malba  
Abstraktní expresionismus  
Color Field Painting  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Malujte jako Pollock
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1912 - † 1956, USA, 

‚Jsem-li uvnitř obrazu, neuvědomuji si, co dělám. Teprve po prvním údobí, kdy se s ním seznámím, vidím, co jsem vlastně chtěl vytvořit. Potřebuji vnímat rezistenci země – potřebuji cítit, že jsem součástí malby a skutečně se do ní pohroužit. Chci vyjádřit své pocity spíše než je jen popsat… Mohu kontrolovat proud barvy, nic ale není náhoda a nikde není začátek ani konec.‘


Americký malíř Paul Jackson Pollock se narodil 28. ledna 1912 v Cody ve státě Wyoming jako nejmladší z pěti synů farmáře a zeměměřiče LeRoye McCoye Pollocka a jeho ženy Stelly McClure. Vyrůstal v Arizoně a poté v Chicu ve státě Kalifornie, pak se přestěhoval do Los Angeles, kde se rozhodl věnovat se malování a poté docházel na Manual Arts High School.

V roce 1930 Pollock odešel do New Yorku, kde již studoval jeho bratr Charles, a dal se zapsat na Art Students League, kde po pět semestrů studoval kresbu a malbu pod vedením regionalisty Thomase Harta Bentona, který se brzy stal jeho blízkým přítelem. Pollock si pronajal byt v Greenwich Village, kde také maloval svoje obrazy.

V roce 1936 se Pollock seznámil s mexickým muralistou Davidem Alfarem Siqueirosem a zapsal se do jeho experimentálních dílen, kde se učil pracovat s netradičními materiály a technikami. Pravděpodobně tady měla také původ jeho budoucí slavná technika ‚kapání‘.

V letech 1935 až 1943 Pollock pracoval pro WPA Federal Art Project, což byl úřad, který mladým začínajícím umělcům umožňoval pracovat na veřejných zakázkách. Na jednom z večírků uměleckých odborů se Pollock v roce 1936 také poprvé náhodně setkal s Lee Krasnerovou, i když spolu tehdy jen tančili a téměř ani nepromluvili.

Od roku 1940 Pollock začal vystavovat se skupinou American Abstract Artists, kterou dal dohromady svým učením Hans Hofmann. Jejich výstavy American and French Paintings v McMillan Gallery v roce 1941 se účastnila také Lee Krasnerová, která Pollockovu tvorbu nikdy předtím neviděla. Impulzivně tehdy navštívila jeho ateliér a vyžadovala, aby jí ukázal svoje obrazy. Flegmatický Pollock váhavě svolil a Krasnerová byla fascinována jeho energií a emocemi a už tehdy rozeznala Pollockovu tvůrčí genialitu. Toto setkání znamenalo pravý počátek jejich uměleckého a partnerského vztahu.

V roce 1943 se konala Pollockova první samostatná výstava v galerii Art of This Century, patřící Peggy Guggenheimové. Guggenheimová mu také nabídla smlouvu, která trvala do roku 1947 a která mu umožnila věnovat se plně umění. Její podpora spočívala také v tom, že Pollock od ní dostával po dobu jednoho roku sto padesát dolarů měsíčně. Guggenheimová také složila první splátku na nový Pollockův dům na Long Islandu.

V roce 1945 si Pollock vzal Krasnerovou za manželku a společně se rozhodli přestěhovat se do East Hampton na Long Islandu, kde Pollock pracoval ve velké stodole a Krasnerová v malé komůrce. Jejich vztah byl plný vášně, ale také umělecké spolupráce. Krasnerová byla často k Pollockovi velmi kritická, což Pollockovi pomáhalo najít nové a objevné cesty ve svém umění. Pollock názory Krasnerové respektoval, protože Krasnerová byla o tři roky starší a Pollock ji považoval za hotovou umělkyni.

V roce 1950 Pollocka v jeho domě navštívil mladý fotograf Hans Namuth, který chtěl fotografovat a filmovat jeho práci. Pollock mu tehdy slíbil, že pro jeho účely namaluje zvláštní obraz. Když však Namuth přijel, Pollock mu sdělil, že obraz už je dokončený. Namuth popisuje následující děj takto: ‚Kapající mokré plátno pokrývalo celou podlahu… Bylo zde úplné ticho… Pollock se podíval na svůj obraz. Pak najednou zvedl plechovku a štětec a začal se pohybovat kolem plátna. Vypadalo to, jako by si najednou uvědomil, že jeho obraz není dokončený. Jeho pohyby byly nejdříve pomalé, pak se pomalu zrychlovaly a vypadaly spíš jako jakýsi tanec, když na plátno cákal černou, bílou a rezavou barvu. Úplně zapomněl, že tam je i Lee a já, vypadalo to, že nevnímal ani cvakání závěrky mého fotoaparátu… Fotografoval jsem tak dlouho, jak maloval, možná půl hodiny. Za celou tu dobu se Pollock nezastavil. Jak tohle může kdokoliv vydržet? Nakonec řekl: ,teď je to hotové.‘ Pollockovo ‚kapací‘ období trvalo v letech 1947 až 1950.

Opravdovou uznávanou uměleckou hvězdou se Pollock stal 8. srpna 1949, kdy v časopise Life vyšel čtyřstránkový článek, který ho označoval za největšího žijícího amerického umělce. Právě na vrcholu své slávy Pollock náhle odvrhl svou slavnou ‚kapací‘ techniku, která ho do těchto výšin vynesla. Pollock začal malovat nové malby, které byly velmi tmavé a depresivní, neodrážely už jeho nevšední nezkrotnou energii. V roce 1952 se konala Pollockova první výstava v Paříži v galerii Paula Fachettiho, jeho první retrospektiva byla uspořádána na Bennington College v Benningtonu ve státě Vermont.

Na Pollocka byly bohužel také kladeny požadavky ze strany majitelů galerií a prodejců umění, které svobodomyslný Pollock neunesl a opět začal propadat alkoholismu. Také vztah Krasnerové a Pollocka procházel hlubokou krizí, když si Pollock našel milenku a přestal malovat, v roce 1955 už nenamaloval ani jediný obraz.

Pollock zcela změnil historii umění tím, že veřejnosti vylil kbelík barvy do tváře. Jack the Dripper objevil akční malbu i malířský požitek vnitřní dynamiky samotného aktu malování, hutnosti barvy, sílu rychlosti i dopadu barvy na plátno. Pollock sám jako malíř spoutal sílu tvůrčí energie, aby ji využil ve frenetické psychofyzikální akci. Svá díla pak maloval každou buňkou v těle, vynakládal tak úžasnou energii, která jistě stála za objevení. Když se ho kdysi jedna žena zeptala, jak pozná, že je s obrazem hotový, na oplátku se jí zeptal, jak pozná, že sex skončil. Pollock svou otevřeností šokoval, jeho umění bylo tak upřímné, jak byl jeho život intenzivní.

Pollockovy radikální prvky malování jako například úplné odmítnutí palety a chybějící tradiční perspektiva staví jeho dílo do pozice důležitého mezníku ve světovém poválečném umění. Pollockovy malby však nejsou jen nahodilé cákance barev na plátně, jak by se na první pohled zdálo – rozměrná abstraktní plátna jsou výsledkem nejvyššího duševního prožitku a umění je motivováno nadsmyslově.

Pollock celý svůj život bojoval se svými depresemi a alkoholem, které nejen dodávaly dynamiku do jeho děl, ale také mu braly jeho tvůrčí energii. I když se o Pollocka blízce starali jeho bratři Charles a Sanford, kteří mu doporučili v roce 1937 podstoupit psychoanalýzu, o rok později se Pollock nervově zhroutil. Poté, co se Pollock seznámil s Krasnerovou, převzala péči o něj ona. V létě 1956 odjela do Paříže, kde chtěla přemýšlet nad budoucností jejich vztahu, nicméně Pollock byl v té době opět na hranici zhroucení – našel si milenku a nevázaně pil, aby přebil agonii sebepochybování a vnitřního chaosu.

Pollockův život skončil náhle, zemřel v deset hodin večer 11. srpna 1956 při automobilové nehodě svého kabrioletu Oldsmobile, který řídil opilý. Byl pohřben na Green River Cemetery ve Springs na Long Islandu.

V roce 2000 byl o Pollockovi natočen biografický film Pollock, s Edem Harrisem a Marciou Gay Hardenovou v hlavních rolích.


Konečná verze – 26. 1. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate