Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Graham Sutherland
Realismus  
Surrealismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1903 - † 1980, Velká Británie, 

Anglický malíř Graham Vivian Sutherland se narodil 24. srpna 1903 v Londýně. Jeho otec byl právníkem, později se stal státním zaměstnancem. Původně studoval v Epsom College v Surrey, pak pracoval jako inženýrský kreslič pro Midland Railway Works v Derby, kam ho doporučil jeho otec. V letech 1921 až 1926 studoval rytectví na Goldsmiths College, která náležela pod University of London.

Sutherland ve své umělecké kariéře začínal jako rytec a dosáhl i menších úspěchů, nicméně v době hospodářské krize ve 30. letech 20. století zkrachovala celá řada tiskáren a citelně mu ubylo zákazníků, a tak se rozhodl věnovat raději poněkud lukrativnější malbě. Původně byl krajinářem, maloval hlavně snové krajiny, ovlivněné pracemi Paula Nashe. Sutherland s oblibou maloval různé neobvyklosti v krajinách, hlavně pak v hrabství Pembrokeshire, které navíc ještě zabstraktňoval, a tak jeho obrazy působily jemně surrealistickým dojmem. V roce 1936 se Sutherland účastnil Mezinárodní surrealistické výstavy v Londýně.

V době hospodářské krize se Sutherland také začal zajímat o navrhování designů skla, látek a plakátů, a také vyučoval na několika londýnských uměleckých školách, mezi mnohými například na Kingston School of Art, Chelsea School of Art, Ruskin School of Drawing and Fine Art v Oxfordu a na Goldsmiths College, kde kdysi také sám studoval. V letech 1940 až 1945 byl zaměstnán jako oficiální válečný umělec, i když se bojů přímo neúčastnil – maloval hlavně válečné škody, města poškozená bombardováním a různé doly.

Po válce se Sutherland seznámil s Francisem Baconem, se kterým ho brzy pojilo vřelé přátelství. Sutherland se pak stal jedním z největších Baconových obhájců a také ho představil několika známým galeristům, což Baconově umělecké kariéře velmi pomohlo. Sutherland později s Baconem často vystavoval a oba malíři se bezpochyby navzájem také svými formami velmi ovlivnili.

Sutherland rovněž namaloval celou řadu obrazů s náboženskou tématikou, byl totiž od roku 1926 oddaným katolíkem. Po válce namaloval několik zajímavých náboženských obrazů na zakázky kostela Sv. Matthewa v Northamptonu a vytvořil také svou slavnou tapisérii pro katedrálu v Coventry (1962).

V roce 1947 začal Sutherland jezdit za inspirací do jižní Francie, kde si také v roce 1955 v Mentonu u italských hranic zakoupil vilu, kterou nazval La Blanche.

Sutherland se ke konci svého života stal úspěšným portrétistou slavných a bohatých osobností, i když svými portréty způsobil mnoho kontroverzí – Lady Churchillová tak nenáviděla jeho slavný portrét Winstona Churchilla (1954), že ho ihned po smrti svého manžela v roce 1955 zničila. Při předávací slavnosti 30. listopadu 1954 ve Westminsteru se Lady Churchillová o obrazu poněkud ironicky vyjádřila, že ‚je pozoruhodným příkladem moderního umění, bezpochyby v sobě kombinuje sílu a otevřenost‘. Do dnešní doby se zachovaly pouze studie tohoto portrétu, které byly dlouho ztracené – objevily se až v roce 2003, kdy byly vystaveny na londýnském veletrhu Olympia Fine Art and Antiques. Také Sutherlandův portrét mediálního magnáta Lorda Beaverbrooka nebyl zrovna lichotivý, Beaverbrook na něm vypadal jako podivný slizký had. I tak o něm prohlásil: ‚Je to ohavné, ale je to mistrovské dílo!‘

Sutherland zemřel 17. února 1980 v Londýně.


Konečná verze – 26. 2. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate