Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Robert Smithson
Konceptuální umění  
Land Art  
Minimalismus  
Pop Art  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Oficiální stránky Roberta Smithsona
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1938 - † 1973, USA, 

Americký výtvarník Robert Smithson se narodil 2. ledna 1938 v Rutherfordu ve státě New Jersey. Původně dva roky studoval kreslení a malbu na Art Students League v New Yorku, pak krátce docházel na Brooklyn Museum School. V této době se zaměřoval především na koláže, vytvářel také poněkud homoerotické kresby, které byly ovlivněné science-fiction a zařazovaly ho tak k ostatním malířům pop artu.

Kolem roku 1964 se Smithson začal ve své tvorbě zabývat minimalismem a přestal používat podobu lidského těla. Začal také uplatňovat různé světelné efekty, kterých dosahoval s pomocí neonových zářivek a zrcadel. Společně s Robertem Morrisem, Solem Lewittem a Nancy Holtovou (kterou si v roce 1963 vzal za manželku) pak založil uměleckou skupinu Primary Structures, která se zabývala objevováním výtvarného potenciálu minimalistických principů. Smithson rovněž svými esejemi a kritikami přispíval do celé řady uměleckých časopisů a proslul i v této oblasti.

Kolem roku 1969 se Smithson začal intenzivněji zajímat o průmyslovou krajinu, obzvláště ho fascinovaly skládky newyorského odpadu v New Jersey. Začal tedy v této oblasti experimentovat a vytvářet struktury z kamenů a zeminy, tzv. Earthworks, které často doplňoval zrcadly nebo skleněnými tabulemi. V září 1968 vydal v časopise Artforum esej A Sedimentation of the Mind: Earth Projects (Sedimentace mysli: Projekty Země), ve které představil a obhajoval první nauky land artu.

Smithson se jako jeden z hlavních představitelů land artu snažil o představení funkce umění v opravdovém životě a prostředí. Vždy se zajímal o působení krajiny a změn v ní na člověka a jeho cítění. Vytvořil finančně nákladné a masivní konstrukce hlavně v západních Spojených Státech, jeho neznámějším dílem je Spiral Jetty (1970), kterou vytvořil na Velkém solném jezeře v Utahu.

Přirozeným a základním prvkem pro Smithsonovo umění byl fakt, že jeho díla podléhaly erozi a nepřízni počasí. Trval na tom, že plná krása land artu může vzniknout pouze v prostředí nenarušeném průmyslem, urbanizací nebo poničeném devastací přírody samotné. Jako pravý umělec land artu krajinu neničil, nýbrž v ní ukazoval zcela nové aspekty.

Monumentálnost Smithsonových prací se nejlépe obhlížela ze vzduchu, jeho snaha o pompéznost se mu však stala osudnou – Smithson byl zabit po pádu helikoptéry při vzdušné prohlídce svého díla ve stáří 35 let, zemřel 20. července 1973 u Amarilla ve státě Texas.


Konečná verze – 18. 3. 2009

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate