Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Edgar Degas
Impresionismus  
Realismus  
Díla:
Burza bavlny v New Orleans
Čtyři tanečnice
Defilé
Dostihy
Hvězda
Interiér (Znásilnění)
Jockey blessé
L'absinthe
Madame Valpinçon s chryzantémami
Na závodech na venkově
Petite danseuse de quatorze ans (Malá čtrnáctiletá tanečnice)
Place de la Concorde
Po koupeli (Sušící se žena)
Portrét (Madame Camus)
Portrét Jamese Tissota
Portrét Mary Cassattové
Portrét mladé ženy
Škola tance
Sur le champ de courses (Les courses)
Tanečnice cvičící u tyče
Tanečnice v růžovém
Vana
Žena česající si vlasy
Zkouška
Zkouška na pódiu
Zkouška z tance
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1834 - †  1917, Francie, 

Francouzský malíř Edgar-Hilaire-Germain de Gas se narodil 19. července 1834 v Paříži v rodině zámožného bankéře Augustina De Gase a jeho manželky Célestine Musson De Gasové. Již od malička rád chodil do Louvru, kde obdivoval díla starých mistrů. Jeho otec chtěl, aby mladý Degas studoval právo, avšak brzy rozeznal talent svého syna pro umění a ve všem jeho snažení ho podporoval. Věnoval mu soukromý ateliér v rodinném bytě na Rue Mondovi, povolil mu studovat kreslení s Ingrésovým žákem Louisem Lamothem a nechal ho zkoumat dlouhé hodiny malířské styly Dürera, Goyi a Rembrandta v Louvru. V roce 1853 Degas věnoval veškeré své úsilí a pozornost uměni.

V roce 1855 se Degas poprvé setkal s Ingrésem a začal navštěvovat École des Beaux Arts v Paříži, kde se seznámil s Tournym, Leonem Bonnatem, Richardem a Henrim Fantin-Latourem. Pedantská atmosféra školy ho však odradila od dalšího studia a tak Degas školu po roce opustil. Záhy poté odjel na rok do Itálie studovat renesanční umění.

V roce 1862 se Degas v Louvru seznámil při kopírování slavného Velazquézova obrazu Infanta Margarita s Manetem. V přibližně stejném období se také začal scházet se skupinou výtvarníků v Café Guerbois a Café de la Nouvelle-Athenes, kde probíhaly četné spory mezi zastánci a odpůrci tradičného umění. Mezi svými přáteli byl Degas hluboce respektován pro své přímé a nekompromisní názory a hledání dokonalých forem a barev. Po Manetově smrti se tato skupinka výtvarníků scházela v Café de la Rouchefoucalt.

Rok 1874 značí oficiální vznik impresionismu. Degas se aktivně zapojil do příprav na první výstavu 'Societe anonyme des artistes peintres, sculpteurs, graveurs etc.' Nový styl byl naprostým opakem tradičního pojetí světa, plátna byla jakoby stvořena výhradně pro potěšení oka. Degas se však považoval za jedinečnou postavu v tomto hnutí – hledal nové kombinace v metodách kreslení a malby. I když se zúčastnil šesti ze sedmi impresionistických výstav, nesouhlasil s označením impresionista. Sám prohlásil, že je daleko lepší kreslit předměty podle paměti než podle reálného a hmatatelného vzoru. Pyšný aristokratický styl Degase se stal nezaměnitelným pro vývoj impresionismu. Hlavní myšlenkou Degase bylo hledání dokonalé fáze obrazu v barevnosti a rozměrech ve vztahu k liniím a dynamické možnosti formy skrze intuici. Degasovo nové pojetí pro objekt bylo vždy unikátním spojením tradice a nového porozumění hmoty a formy.

V roce 1874 zemřel Degasův otec René. Zanechal po sobě obrovské dluhy a jeho rodina musela rozprodat rodinný majetek včetně domu a uměleckých sbírek. Od této doby se tedy Degas musel svým uměním také živit. Když se pak po letech jeho finanční situace zlepšila, začal také sbírat umění – mezi poklady jeho sbírky patřily obrazy Delacroixe, Cézanna, Gauguina, van Gogha, Ingrése i Maneta. Degas byl také nadšeným sběratelem japonských grafik.

Degas se zajímal o svět dostihů, divadla, hudebníků, herců a tanečnic, což bylo před vznikem impresionismu zcela nevídané. Při dostizích se Degas snažil zachytit dynamické pohyby a nádherné linie závodních koní. Studoval každý sval a každý záchvěv hřívy v souladu barev a nálad. Baletky a tanečnice chodil Degas studovat do tanečního foyeru baletní školy v Rue Le Peletier. Dlouhé hodiny pozoroval a studoval každou pózu, nečekané rytmy střídání světla a stínu. Téma tanečnic bylo představeno ve fantaskním kontrastu s pohledy diváků, jako pomyslný útěk z přísného světa reality. Tmavý stín v kontrastu se světlem z pódia vytvářel brilantní odhalení intimních nálad mladých baletek zářících v jejich kostýmech. Degas maloval tanečnice a akty jako předměty ve svém hledání dokonalé tělesné formy a odvážného rytmu. Dokázal vytvořit nikdy předtím neznámý vztah mezi malířem a modelem – opravdovost těla a prostředí, seznámení se s tajemnou magickou životností.

V roce 1885 začal Degas ztrácet zrak a tyto obavy ho donutily zaměnit detaily olejomalby za pastely. V tomto období Degas vytvořil svou známou sérii ženských aktů. Po dlouhé měsíce byl jeho ateliér naplněn křesly a železnými vanami, aby tak dosáhl co největší přirozenosti při pozorování modelu. Snažil se zachytit každé gesto, každý pocit a záchvěv těla. Pečlivě vnímal nahé ženské tělo a tajemnou harmonii pohybu.

Jeho zrak se však stále zhoršoval a tak Degas musel zanechat malířství, avšak ani to ho nezastavilo od tvůrčí činnosti. Osamocen a mimo veškeré dění, Degas se věnoval s nevídaným nadšením sochařství. Jeho ateliér byl přeplněn dynamickými sochami tanečnic a koní. Ze všech svých soch však vystavil za svého života jen jedinou sochu – sochu Čtrnáctileté tanečnice.

Zcela sám a zapomenut, Degas zemřel 27. září 1917 ve svém bytě na Boulevard de Clichy v Paříži.


Konečná verze – 11. 5. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate