Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:   Donatello
Renesanční umění  
Díla:
Andílci hudebníci
Cantoria
Cantoria (detail)
David
David (detail)
Jezdecká socha Gattamelaty
Judita a Holofernés
Krucifix
Madona Pazzi
Madona s dítětem
Marzocco
Sv. Jan Evangelista
Svatý Jiří
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1386 - † 1466, Itálie, 

Italský sochař Donatello se narodil pravděpodobně roku 1386 ve Florencii jako Donato di Niccolò di Betto Bardi. Byl synem Niccola di Betta Bardiho, který byl členem cechu česáčů vlny, který vždy chtěl, aby se jeho syn stal zlatníkem. V letech 1404 až 1407 Donatello pobýval s Filippem Brunelleschim v Římě, se kterým tam studoval antické sochařství a na živobytí si přivydělával v různých zlatnických dílnách. Tato Donatellova cesta do Říma pak ovlivnila jeho celý další umělecký vývoj a tvorbu a potažmo i celé renesanční sochařství, které hledalo svůj vzor v antice.

Se sochařstvím a hlavně s technikou odlévaného bronzu se Donatello seznámil, když pracoval pod vedením Lorenza Ghibertiho na dveřích Křtitelnice Sv. Giovanniho ve Florencii. Již v mládí tak mistrovsky ovládl techniku antického sochařského vzoru. Jeho největší předností pak byla schopnost kombinovat lidské emoce s klasičností antiky.

Donatello, jakožto jeden ze skupiny významných sochařů, architektů a malířů, kteří přinesli do Florencie uměleckou revoluci, bývá považován za zakladatele renesančního slohu. Donatello byl zdaleka nejlepší florentinský sochař a také jeden z nejvlivnějších a nejinovativnějších umělců renesance.

Donatellova socha Davida byl první odlitý bronzový akt v životní velikosti od dob antiky. Lehkost, s jakou se Donatello postavil k výrazu sochy a její zdánlivě pohybuschopné předurčené tvary, je v renesančním sochařství naprosto jedinečná. Ve středověku by jistě byl Donatellův David považován za rouhání se a také Donatellovi současníci museli mít k soše jisté výhrady, neboť tento akt zůstal po dlouhou dobu ve svém tematickém okruhu osamocen. Důvod vyhotovení této jedinečné sochy není znám, měla nejspíš stát na místě, kde by byla k vidění ze všech stran, pravděpodobně na sloupu.

Jak čas ubíhal a měnilo se politické i duchovní klima ve Florencii, měnil se také cit umělců a kritiků. Donatellovy práce od roku 1453 až do jeho smrti v roce 1466 vybočovaly z hlavního stylu umění. Donatello nenásledoval populární trendy, a tak jsou možná proto jeho práce z tohoto období expresivnější a lepší než cokoliv, co do té doby vytvořil. Tento individualismus jen potvrzuje Donatellovo výhradní postavení v řadách renesančních umělců.

Donatello byl oblíbeným umělcem známého patrona umění Cosima il Vecchia de Medici, který mu zadal vyhotovení již zmíněné sochy Davida.

Donatello zemřel 13. prosince roku 1466 ve Florencii. Byl pohřben v basilice San Lorenzo po boku svého patrona Cosima.


Konečná verze – 4. 5. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate