Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Ellsworth Kelly
Abstraktní expresionismus  
Minimalismus  
Color Field Painting  
Lyrická abstrakce  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1923, USA, 

Americký malíř a sochař Ellsworth Kelly se narodil 31. května 1923 v Newburghu ve státě New York jako druhý ze tří synů pojišťovacího úředníka Allana Howe Kellyho a učitelky Florence Bithens Kellyové. Kellyovi se často stěhovali, žili hlavně ve státě New Jersey. Kelly byl osamělým chlapcem a až do dospělosti se zadrhával v řeči.

Kelly nejdříve studoval v letech 1941 až 1943 technické kreslení na Prattově institutu v Brooklynu. V roce 1943 byl přijat do armády, měl se stát příslušníkem 603. kamuflážního praporu, kam byli přijímáni všichni mladí umělci, ale nakonec byl poslán do Camp Hale v Coloradu, kde se měl stát členem horských lyžařských jednotek. Převelovací rozkaz pro nelyžaře Kellyho přišel o osm týdnů později a Kelly byl poslán do Fort Meade v Marylandu, kde se stal členem tzv. Ghost Army, která měla za úkol zmást nepřítele falešnými tanky a vojenskými náklaďáky. S touto jednotkou Kelly sloužil do roku 1943.

V letech 1946 až 1947 Kelly studoval na School of the Museum of Fine Arts v Bostonu. O rok později díky stipendiu od armády odešel do Paříže, kde se dal zapsat na École des Beaux-Arts, i když nebyl příliš pilným studentem a často hodiny vynechával.

Za svých studií v Paříži se Kelly seznámil se zjednodušenou geometričností konstruktivismu prostřednictvím prací Tatlina a Maleviče, poznal románské a byzantské umění, které se následně objevily v jeho vlastní tvorbě. Experimentoval také se surrealistickou automatickou kresbou a geometrickou abstrakcí. V roce 1950 se setkal s Hansem Arpem, který ho inspiroval k vytváření dřevěných reliéfů a koláží, které Kelly pak náhodně aranžoval do zajímavých obrazců. V ateliéru Constantina Brancusiho se Kelly seznámil se zjednodušenými formami, které rovněž zásadně ovlivnily jeho vlastní sochařskou tvorbu. Kellyho první samostatná výstava se konala v roce 1951 v galerii Arnaud v Paříži.

Po svém návratu do Spojených států v roce 1954 se Kelly usadil v New Yorku, kde si nejdřív na Broad Street a později na Coenties Slip na Manhattanu založil ateliér, kde se scházeli různí mladí abstraktní umělci včetně Roberta Indiany. První Kellyho samostatná výstava v New Yorku se konala v květnu 1956 v Betty Parsons Gallery. Kelly se následně rozhodl pracovat ve větším měřítku podle příkladu amerického minimalismu. Od té doby se úzce zajímá o vnitřní vztahy mezi barvou a formou a používá tvarovaná plátna.

Kelly při přípravě svých obrazů často pracuje ze skic, je umělcem, který hledá základní a společné místo skrze expresivní využití prostředků. Nespokojuje se s omezením čtverce nebo obdélníku obyčejného plátna, jeho obrazy často přesahují daný formát a vymykají se jakýmkoliv prostorovým vymezením. Kellyho zajímavé použití barvy vytváří jímavou optickou zkušenost bez výrazu nebo symboliky, ale obsahuje také nevšední geometrický zážitek.

Kelly pracoval na mnoha veřejných zakázkách včetně nástěnné malby pro UNESCO v Paříži v roce 1969, sochy pro Barcelonu v roce 1978 a v roce 1993 památníku pro United States Holocaust Memorial Museum ve Washingtonu DC.

V roce 1970 se Kelly odstěhoval z Manhattanu do Spencertownu ve státě New York, kde žije a tvoří dodnes.


Konečná verze – 31. 10. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate