Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Franz Kline
Abstraktní expresionismus  
Akční malba  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1910 - † 1962, USA, 

Americký malíř Franz Rowe Kline se narodil 23. května 1910 ve Wilkes-Barre ve státě Pennsylvania jako druhý ze čtyř dětí. Jeho otec přišel do Ameriky z Hamburku, kde měl hospodu, jeho matka pocházela z hrabství Cornwall v Anglii. V roce 1917 spáchal jeho otec sebevraždu a jeho matka se tři roky nato znovu provdala. V letech 1919 až 1925 Kline docházel na Girard College v Philadelphii, což byl jakýsi útulek pro chlapce bez otců. V roce 1925 nastoupil na střední školu Lehighton, kde se stal dobrým atletem a kapitánem týmu amerického fotbalu. Při jednom ze zápasů se zranil, což ho na nějakou dobu upoutalo na lůžko, kde vlastně také začal malovat a kde se rozhodl, že se stane ilustrátorem.

Kline v roce 1931 odešel do Bostonu, kde studoval nejdřív na Boston University School of Education a později na Boston Art Students‘ League. V roce 1936 se dal zapsat na Heatherley's School of Fine Art v Londýně, kde studoval hlavně konzervativní nauky tradičního anglického umění.

Za svého pobytu v Anglii se Kline seznámil se svojí budoucí manželkou Elizabeth Vincent Parsonsovou, která pracovala jako tanečnice pro Sadler’s Wells Ballet Company (později Royal Ballet) a která často docházela do jeho školy jako modelka. Kline byl fascinován nejen Parsonsovou, ale také jejím ušlechtile anglickým chováním a starobylou rodinou, a chtěl se dokonce stát britským občanem. Aby toho dosáhl, musel by však zůstat v Anglii bez pracovního povolení, což pro něj nebylo materiálně únosné. Kline se tedy v roce 1938 rozhodl vrátit do Spojených států, kam za ním brzy poté přijela i Elizabeth. Brzy po Elizabethině příjezdu se vzali za manžele.

Po svém návratu do Spojených států se Kline krátce živil jako návrhář výloh se ženským oblečením v Buffalu, nicméně brzy se usadil v New Yorku. Tam maloval především portréty a pohledy na město, které obsahovaly jemné kubistické a expresionistické prvky. Poprvé vystavoval svoje obrazy v roce 1939 na pouliční výstavě na Washington Square Outdoor Show. Také maloval nástěnné malby v barech, kde se cvičil především v barevných kompozicích. V letech 1943 a 1944 se také účastnil výstav pořádaných National Academy of Design.

V roce 1944 se Kline seznámil s Willemem De Kooningem, kterému se svěřil i se svou tehdejší tvůrčí krizí. De Kooning tehdy Klineovi poradil, aby se na svoje kresby podíval jinak, ve zvětšeném měřítku. Pro Klinea se tak otevřel nový svět umění, ve kterém pokračoval po zbytek svého života. Kline se tak za pomoci De Kooninga stal abstraktním malířem a zcela zavrhl svoji předcházející tvorbu. První Klineova samostatná výstava se konala v roce 1950 v Egan Gallery v New Yorku.

Klineova tvorba byla inspirována grafikou a ovlivněna orientální kaligrafií. Síla jeho obrazů spočívala v tom, jak Kline dokázal vyjádřit násilné napětí mezi pevným a volným prostorem. Jeho výrazovým prostředkem byla spontánní gesta tahů štětce, které byly energické a zároveň jednoduché. Kline maloval většinou pouze černou, bílou a šedou, až v roce 1959 začal používat i další jasné barvy.

Klineovy abstraktní práce se týkaly života v New Yorku a jeho průmyslové krajiny. Společně s Pollockem a Motherwellem byl Kline představitelem abstraktního expresionismu. I když Klinea jeho technika zařadila mezi akční malíře, Kline si často svoje obrazy předem maloval třeba na staré stránky telefonního seznamu, což bylo v rozporu s bezprostředností tohoto přímého uměleckého směru.

Kline byl mezi svými malířskými kolegy velmi oblíben pro sovu veselou a přátelskou povahu. Nezřídka pil hodně alkoholu, přičemž na rozdíl od agresivního Jacksona Pollocka byl zpěvný a družný. Rád chodil do baru Cedar, kde se scházeli ostatní abstraktní expresionisté a beatnici, především pak Jack Kerouac. Kline také rád imitoval různé americké herce, což bylo pro mnoho jeho přátel zdrojem nevázaného veselí.

I když se Kline svým přátelům jevil jako veselý člověk, ve svém osobním životě moc důvodů k radosti neměl. Jeho manželství bylo sice zpočátku šťastné, ale jeho manželka časem onemocněla depresí a schizofrenií, která byla ještě podporována jejich chudobou a častým stěhováním – v letech 1938 až 1957 se Klineovi stěhovali celkem čtrnáctkrát, třikrát byli z domova vyhozeni, protože neplatili nájem. V roce 1946 byla Elizabeth na půl roku hospitalizována v Central Islip State Hospital, kam se v roce 1948 vrátila na celých dvanáct let. I když ji Kline pravidelně navštěvoval, nebyl pro něj jejich vztah naplněním, které nacházel u jiných žen obzvláště po tom, co svým uměním začal vydělávat velké peníze.

V roce 1961 byl Kline pro nevolnost donucen k hospitalizaci v John Hopkins Hospital v New Yorku, kde byl diagnostikován se závažnou poruchou srdečního svalu. I když ihned omezil svůj bohémský životní styl, potíže s jeho srdcem přetrvávaly – zemřel 13. května 1962 v New Yorku.


Konečná verze – 21. 10. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate