Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Joseph Kosuth
Konceptuální umění  
Art & Language (Umění & jazyk)  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1945, USA, 

Americký umělec Joseph Kosuth se narodil 31. ledna 1945 v Toledu ve státě Ohio. V letech 1955 až 1962 studoval na Toledo Museum School of Design, pak nějakou dobu studoval umění soukromě. V roce 1963 začal studovat na Cleveland Art Institute a následující rok strávil cestováním po Evropě a severní Africe. V roce 1965 se přestěhoval do New Yorku, kde do roku 1967 studoval na School of Visual Arts. První Kosuthova samostatná výstava se konala v roce 1967 v newyorském Museum of Normal Art, které Kosuth pomáhal spoluzakládat.

Kosuth je jedním z nejuznávanějších postav konceptuálního umění. Jeho cílem bylo vytvořit ve svém díle takový obsah, aby dílo nepotřebovalo žádné komentáře či vysvětlení. Všechno jeho dílo je podle něj výsledkem kreativního procesu, neboť bez provedení by žádná myšlenka nemohla být plně realizována. Význam vyjádřeného umění je pak pro Kosuthe v textu daleko důležitější a přístupnější než jeho podoba.

Kosuth používá neony, billboardy a reklamní stránky v novinách, aby tak diváku prezentoval abstraktní informaci. Tato informace vysvětluje svým textem sama sebe a zároveň tak představuje běžné fráze jako umění. Kosuth vidí svá díla jako jediný možný způsob k tomu, aby si umění zachovalo delikátní vztah s filosofií a kulturou.

Jednou z nejvýznamnějších Kosuthových děl je jeho Jedna a tři židle, které je parafrází Platonova konceptu forem. Jednalo se o obyčejnou židli, fotografii židle a slovníkovou definici slova židle.

Kosuth rovněž napsal několik knih o umění a umělcích. Mezi jeho názory, které ve svých knihách obhajuje, patří, že umění je jakýmsi pokračováním filosofie, která zaniká. Navíc se stavěl proti formalismu, který podle něj omezuje možnosti umění a sebevyjádření. Formalismus rovněž kritizoval za jeho omezenost k pouhé analýze fyzických atributů objektů existujících v jistém uspořádání. Prohlásil také, že dílo je uměním, pokud ho někdo za umění prohlásí. Obhajoval myšlenku za dílem, která byla hlavním konceptem moderního umění. Tato Kosuthova filosofie vychází z učení filosofa Ludwiga Wittgensteina, jímž byl Kosuth inspirován hlavně v 60. a 70. letech 20. století.

Kosuth žije a tvoří střídavě v New Yorku a v Belgii.


Konečná verze – 22. 10. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate