Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Lee Krasner
Akční malba  
Ženy v umění  
Abstraktní expresionismus  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1908 - † 1984, USA, 

Americká malířka Lee Krasnerová (původně Lena nebo Lenore Krassner) se narodila 27. října 1908 v Brooklynu v New Yorku. Byla šestou ze sedmi dětí v rodině židovských emigrantů Josepha a Anny Krassnerových z Oděsy. Když jí bylo třináct let, rozhodla se stát umělkyní a podala si přihlášku na Washington Irving High School, což byla tehdy v New Yorku jediná veřejná střední škola, která nabízela umělecké vzdělání i dívkám. Byla přijata na druhý pokus.

Po ukončení střední školy Krasnerová studovala umění v New Yorku na Women's Art School of Cooper Union, na Art Students League a na National Academy of Design, i když se svými tradičními učiteli často nesouhlasila a oni ji zatracovali jako nenapravitelnou. Po dokončení studií se chtěla stát učitelkou kreslení a přivydělávala si jako servírka a modelka. V roce 1934 získala zaměstnání od WPA Federal Art Project, což byl úřad, který mladým začínajícím umělcům umožňoval pracovat na veřejných zakázkách. Na jednom z večírků uměleckých odborů se Krasnerová v roce 1936 také poprvé náhodně setkala s Jacksonem Pollockem, i když spolu tehdy jen tančili a téměř ani nepromluvili.

V roce 1937 se Krasnerová rozhodla dál studovat malířství, vstoupila tedy do ateliéru Hanse Hofmanna na 8th Street. Hofmann ji seznámil s principy kubismu a v roce 1940 Krasnerová začala vystavovat se skupinou American Abstract Artists, kterou dal dohromady svým učením Hofmann. Jejich výstavy American and French Paintings v McMillan Gallery v roce 1941 se účastnil také Jackson Pollock, jehož tvorbu Krasnerová předtím neznala. Impulzivně tehdy navštívila jeho ateliér a vyžadovala, aby jí ukázal svoje obrazy. Flegmatický Pollock tedy váhavě svolil a Krasnerová byla fascinována jeho energií a emocemi a už tehdy rozeznala Pollockovu tvůrčí genialitu. Toto setkání znamenalo pravý počátek jejich uměleckého a partnerského vztahu.

V roce 1945 se Krasnerová provdala za Jacksona Pollocka a společně se rozhodli přestěhovat se do East Hampton na Long Islandu, kde Pollock pracoval ve velké stodole a Krasnerová v malé komůrce. Jejich vztah byl plný vášně, ale také umělecké spolupráce. Krasnerová byla často k Pollockovi velmi kritická, což Pollockovi pomáhalo najít nové a objevné cesty ve svém umění. Pollock názory Krasnerové respektoval, protože Krasnerová byla o tři roky starší a Pollock ji považoval za hotovou umělkyni. V roce 1951 se v Betty Parsons Gallery konala první samostatná výstava Krasnerové.

Vztah Krasnerové a Pollocka však po nějaké době prošel hlubokou krizí, když Pollock propadl alkoholu, našel si milenku a zcela přestal malovat. Krasnerová v této době paradoxně procházela velkým osvobozením a ve své tvorbě našla úplné naplnění i první větší úspěchy. 11. srpna 1956 byl Pollock zabit při autonehodě a Krasnerová se musela s touto tragickou událostí vyrovnat. Následovala tedy jeho nové učení a v abstraktníí akční malbě představila figurální prvky a zároveň se jí podařilo zachovat automatičnost a ryzost akční malby. Její rozměrné obrazy byly v té době plné expresivních tahů štětcem, které jí snad pomáhaly vyrovnat se s bolestí a smutkem po Pollockově tragické nehodě a smrti její matky, která zemřela krátce po Pollockovi.

Na konci roku 1962 Krasnerovou postihlo téměř smrtelné aneurysma v mozku. Následující dva roky téměř nemalovala a věnovala se rekonvalescenci. V roce 1967 se přestěhovala na Manhattan do bývalého Pollockova ateliéru, kde postupně opět začala malovat.

V roce 1981 se na New York University konala výstava Krasner/Pollock: A Working Relationship, která poprvé představila jejich dílo bok po boku. Krasnerová byla tehdy poprvé ukázána nejen jako ochránkyně Pollockova odkazu, ale také jako samostatná umělkyně, která dokázala vytvářet unikátní umění nezávisle na Pollockovi, kterého svou tvorbou také bezpochyby sama ovlivnila.

I když byl abstraktní expresionismus i akční malba především záležitostí syrového mužství a živočišnosti, podařilo se Krasnerové v tomto směru vyniknout a dokonce se stát jednou z jeho nejvýznamnějších osobností. Krasnerová byla ke své vlastní tvorbě velmi kritická a tak svoje obrazy raději neutrálně podepisovala svým monogramem L. K. Jako manželka Jacksona Pollocka byla Krasnerová ovlivněna Pollockovou prací, i když se vždy snažila vystoupit z jeho stínu. Často měnila techniky a dokonce zničila většinu své prvotní tvorby. Její tvorba si zachovávala precizní hranici mezi naprostým zničením a duchovním znovuzrozením. Na rozdíl od většiny akčních malířů Krasnerová nikdy nezavrhla pomoc štětce, malovala i na menších plátnech a její práce nebyly zcela impulzivní, ale spíše řízené jejími pocity.

Krasnerová zemřela po delší nemoci 19. června 1984 v New York Hospital na Manhattanu. Byla pohřbena na Green River Cemetery ve Springs na Long Islandu.


Konečná verze – 31. 10. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate