Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Percy Wyndham Lewis
Kubismus  
Camden Town Group  
Omega Workshops  
Vorticismus  
Bloomsbury Group  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1882 - † 1957, Velká Británie, 

Anglický malíř a spisovatel Percy Wyndham Lewis se narodil 18. listopadu 1882 na jachtě svého otce na moři v kanadských vodách u pobřeží Nového Skotska. Jeho otec byl Američan Charles Edward Lewis a jeho matka Anne Stuart Prickettová pocházela z Anglie, v roce 1893 se však rozešli a tak se Lewisova matka se svým jedenáctiletým synem vrátila do Anglie.

Lewis nejdříve studoval na internátní škole v Rugby a poté se dal zapsat na Slade School of Art v Londýně, kde studoval v letech 1898 až 1901. Nebyl příliš dobrým studentem a se svými učiteli často hlasitě nesouhlasil. Pak se vydal na cesty po Evropě a navštívil i Paříž, kde dále studoval umění a také se učil filosofii pod vedením Henriho Bergsona. Seznámil se rovněž s Augustusem Johnem, který se stal jeho celoživotním přítelem, i když jejich přátelství bylo často zkoušeno Lewisovou nesnadnou povahou.

V roce 1908 se Lewis konečně vrátil do Anglie a brzy svými zkušenostmi a vtipem začal formovat umělecké smýšlení mladých umělců. V roce 1911 se tak stal jedním ze spoluzakladatelů Camden Town Group a následně se spřátelil i s představiteli Bloomsbury Group, hlavně pak s Rogerem Fryem a Clivem Bellem, se kterými se však brzy zase pohádal.

Lewis se rovněž krátce zapojil do Omega Workshops, ale opět se pohádal s jejich zakladatelem Rogerem Fryem. Na svou stranu pak přetáhl několik umělců Omegy a společně s nimi založil svou konkurenční dílnu Rebel Art Centre, která však fungovala pouhé čtyři měsíce. V této dílně se však v roce 1914 zrodil vorticismus, specificky anglická odnož kubismu. Vorticismus vycházel v jistém ohledu z kubismu, nicméně zajímal se také o zachycení hluku a chaosu moderního života, byl fascinován (stejně jako futurismus) stroji a moderními industriálními tvary. Lewis byl editorem kontroverzního vortisticistického časopisu Blast a svým způsobem se zasloužil i o název tohoto hnutí, který vymyslel jeho blízký přítel Ezra Pound.

První a zároveň poslední vorticistická výstava se konala v roce 1915 a pak se hnutí rozpadlo. Lewis byl pak povolán na západní frontu, kde sloužil nejdřív jako druhý poručík dělostřelectva. Po bitvě u Ypres byl Lewis v prosinci 1917 jmenován oficiálním válečným malířem ve službách britské i kanadské vlády. Jeho obrazy z oné doby se zabývaly válkou a válečnými hrůzami. Ve svých obrazech Lewis zcela podle principů vorticismu používal tvrdé vertikální linie a zjednodušené formy, na kterých chybělo jakékoliv vyjádření hloubky obrazu.

Po první světové válce sice Lewis sporadicky vystavoval, nicméně se spíše věnoval psaní kritik, kterými si znepřátelil mnohé postavy anglického kulturního života. Ve svém pojednání The Apes of God (1930, Boží opice), se například strefoval do rodiny Sitwellových, a ve své knize Hitler (1931) obhajoval Hitlera jako ‚muže míru‘, kterého šikanují pouliční komunisté, čímž pobouřil antifašisty a velkou většinu svých liberálních uměleckých kolegů.

V některých svých románech Lewis nevybíravým způsobem kritizoval Židy, homosexuály, lesby a jiné menšiny, byl obhájcem konceptu sionistických konspirací. Mezi jeho nejznámější literární díla patří předválečný román Tarr a trilogie Human Age (Lidský věk). Svoje zkušenosti z bitev první světové války popsal ve svém autobiografickém románu Blasting and Bombardiering (1937, Odstřelování a dělostřílení).

Ve 30. letech 20. století se Lewis opět vrátil k malování, ovšem s různými ohlasy. V této době bylo jeho umění ovlivněno surrealismem a metafyzickou malbou, ovšem Lewis hluboce kritizoval ideologii surrealismu a oceňoval pouze jeho výtvarnou stránku. Maloval také portréty známých osobností, mezi které patřila například Edith Sitwell a T.S. Eliot.

Druhou světovou válku strávil Lewis ve Spojených státech a v Kanadě, kde maloval hlavně zajímavé surrealistické akvarely. Ve Spojených státech však byl velmi nešťastný, na rozdíl od Anglie ho tam totiž nikdo neznal a nerespektoval jako známého umělce a myslitele. Kvůli své složité povaze navíc v Americe neměl žádné přítele ani zákazníky. Do Anglie se Lewis vrátil v roce 1945.

V roce 1950 byl u Lewise diagnostikován zhoubný mozkový nádor. Od roku 1951 už nepsal ani nemaloval, protože kvůli nádoru tlačícímu na jeho optický nerv zcela oslepl.

Lewis se nechvalně proslavil také svým vztahem k ženám – dokonce se nechal slyšet, že ‚podlehnutí ženě je sebevraždou umělce‘. I později byl ve svém vztahu k ženám spíše bezohledným a necitlivým partnerem. V letech 1919 a 1920 se mu a jeho tehdejší partnerce Iris Barryové narodily dvě děti. Protože Lewis nebyl na děti připravený, byly obě dány do sirotčince. Když se Barryová vracela s jedním novorozencem z porodnice, musela prý čekat na schodech, než Lewis dokončil sex s anarchistickou básnířkou Nancy Cunardovou. Lewis byl patrně otcem i několika dalších dětí, na což však reagoval slovy: ‚Nemám žádné děti, i když mi je někteří vnucují. Mám práci.‘ Už za svých studií na Slade Lewis onemocněl kapavkou, kterou bezohledně předával všem svým milenkám.

Lewis se ve 20. letech 20. století seznámil s Anne Hoskinsovou, známou jako Froanna. O osmnáct let mladší žena ho natolik okouzlila, že si ji v roce 1930 vzal za manželku, i když následujících deset let málokdo věděl o jejich svazku. Froanna byla jeho oblíbenou modelkou, jako manželka ho velmi podporovala ve všech jeho uměleckých snahách, a často mu také odpouštěla jeho nevěry.

Lewis zemřel na selhání ledvin 7. března 1957 ve Westminster Hospital v Londýně.


Konečná verze – 15. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate