Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Roy Lichtenstein
Pop Art  
Díla:
žádná díla nezadána
Související odkazy:
Stránky Lichtensteinovy nadace
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1923 - † 1997, USA, 

Americký malíř Roy Fox Lichtenstein se narodil 27. října 1923 v New Yorku. Jeho otec Milton Lichtenstein byl realitním makléřem, jeho matka Beatrice byla ženou v domácnosti. Původně žili ve svém domě na Upper West Side na 1457 Broadway, později se přestěhovali na 305 West 86th Street, kde Lichtenstein strávil svoje dětství.

Lichtenstein měl už jako malý chlapec rád umění, i když se v jeho škole nevyučovalo. Často také chodil do divadla Apollo v Harlemu, kde navštěvoval jazzové koncerty a maloval tam portréty hudebníků s jejich nástroji. V roce 1939 se zapsal na letní kurzy malování na Art Students League v New Yorku, kde byl jeho učitelem Reginald Marsh.

V roce 1940 Lichtenstein odešel na Ohio State University do Columbusu, kde chtěl dále studovat umění. Svoje studia však musel v letech 1943 až 1946 přerušit, když byl povolán do armády, aby se zúčastnil bojů ve Francii, Belgii a Německu. Po svém návratu dále studoval na armádní stipendium, později byl na univerzitě zaměstnán také jako instruktor. První Lichtensteinova skupinová výstava se konala v roce 1949 v Chinese Gallery v New Yorku.

12. června 1949 se Lichtenstein oženil s Isabel Wilsonovou, se kterou se seznámil v Ten Thirty Gallery v Clevelandu, kde pracovala jako spoluředitelka. V roce 1954 se jim narodil syn David Hoyt Lichtenstein, v roce 1956 další syn Mitchell Wilson Lichtenstein. V roce 1963 se rozhodli žít odděleně a Isabel se s dětmi odstěhovala do Princetonu. V roce 1965 bylo jejich manželství rozvedeno.

V roce 1951 se Lichtenstein přestěhoval do Clevelandu, kde žil dalších šest let. Protože stále ještě svým uměním nevydělával tolik peněz, aby se mohl uživit, přivydělával si jako kreslíř a aranžér výloh obchodů. Při svých cestách do New Yorku také několikrát navštívil Cedar Bar na University Place na Manhattanu, kde se scházeli de Kooning, Kline a Pollock, ovšem Lichtenstein byl vždy velmi ostýchavý a nikdy s nimi nemluvil. V roce 1951 se konala první Lichtensteinova samostatná výstava v Carlebach Gallery v New Yorku.

V roce 1957 se Lichtenstein přestěhoval do Oswega na severu státu New York a začal opět učit, v roce 1960 se přestěhoval do New Jersey, aby tam vyučoval na Rutgers University. V této době také vytvořil své první pop artové dílo – litografii Ten Dollar Bill, a začal pracovat na svých dílech vycházejících z komiksových postav Mickeyho Mouse, Donalda Ducka a Bugse Bunnyho.

Svou slavnou technikou komiksu se Lichtenstein začal zabývat v roce 1960. V roce 1961 zaujal galeristu Lea Castelliho a jeho ženu Ileanu Sonnabendovou natolik, že se Castelli rozhodl v únoru 1962 vystavit jeho díla ve své galerii na 4 East 77th Street v New Yorku. Tato výstava byla velmi úspěšná – všechna Lichtensteinova díla byla prodána nadšeným sběratelům ještě před tím, než byla výstava vůbec otevřena. Navíc Lichtenstein od galerie dostával měsíční rentu čtyř set dolarů a poprvé ve své kariéře umělce měl tolik peněz, aby si mohl dovolit přestat učit a věnovat se svému umění naplno.

Na podzim 1964 se Lichtenstein seznámil s Dorothy Herzkovou, která pomáhala zařizovat jeho výstavu v Paul Bianchini Gallery na 16 East 78th Street v New Yorku. O rok později se s ní přestěhoval na 190 Bowery, kde si také zařídil ateliér a kde byl jeho sousedem Mark Rothko. 1. listopadu 1968 se Lichtenstein s Herzkovou oženil a v roce 1971 se společně přestěhovali do Southamptonu, kde si Lichtenstein zařídil ateliér. V roce 1984 si Lichtenstein pronajal ateliér na 105 East 29th Street, v roce 1988 pak ateliér na Washington Street, aby byl stále ve středu uměleckého dění na Manhattanu.

Lichtensteinovy malby jsou nadměrně zvětšené kopie rámečků komiksů s dialogy, neosobními černými čarami a barevnými puntíky (tzv. Benday dots) užívanými pro tištění barev na levném papíře. Jeho obrazy jsou v celém umění pop artu vlastně nejparadoxnější, protože v žádné knize či publikaci nemohou být věrně reprodukovány – zmenšením se prakticky stanou nerozeznatelnými od svého komiksového vzoru.

Lichtensteinovo přelomové užití komiksu se stalo pro pop art typickým, Lichtenstein totiž otevřeně používal prvky masové kultury, industriálního prostředí i směsici ironie a parodie. Svým uměním se přitom Lichtenstein nijak nesnažil o komentování a kritiku stavu společnosti, pouze chtěl ukázat nové pojetí estetiky Ameriky 60. let 20. století.

Lichtenstein zemřel na zápal plic 29. září 1997 v New York University Medical Center na Manhattanu.


Konečná verze – 15. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate