Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělecké směry:  Lorenzo Lotto
Renesanční umění  
Manýrismus  
Díla:
Almužny Sv. Antonína
Architekt
Autoportrét
Fra Gregorio Belo di Vicenza
Hlava mladého muže
Kající se Sv. Jeroným
Kristus nesoucí kříž
Kristus odcházející od své matky
Lukrécie
Muž se zlatou pacičkou
Portrét Laury da Pola
Portrét mladého muže
Portrét mladého muže před bílým závěsem
Portrét muže s plstěným kloboukem
Portrét šlechtice s růžencem
Přeměna
Růžencová Madona
Sv. Kateřina Alexandrijská
Sv. Kateřina Sienská a Sv. Zikmund
Sv. Šebestián
Trojitý portrét muže
Venuše a Cupid
Související odkazy:
žádné odkazy nezadány
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  
* 1480 - † 1556, Itálie, 

Italský malíř Lorenzo Lotto se narodil kolem roku 1480 v Benátkách. Není jisté, kdo byl jeho malířským mistrem, i když jeho dílo vykazuje jisté vlivy především Antonella da Messiny a Giovanniho Belliniho. Od těchto mistrů renesance se Lotto naučil hlavně práci s perspektivou a způsobům zachycení pohybu člověka.

Lotto nikdy nedosáhl úspěchu ve svých rodných Benátkách, a tak strávil prakticky celý svůj život na cestách po Itálii. V roce 1503 odešel do Trevisa, kde strávil tři roky. Tam se podle Vasariho seznámil s Palmou Vecchiou, který se stal jeho dobrým přítelem a rádcem. Brzy se také dostal do povědomí biskupa Bernardina de'Rossiho, na jehož přání namaloval jeho portrét po tom, co na něho byl spáchán neúspěšný atentát. Na zakázku biskupa rovněž namaloval svoje první oltářní obrazy pro kostely Santa Cristina al Tiverone (1505) a křtitelnici katedrály v Asolu (1506). V roce 1506 Lotto odešel do Recanati, kde zůstal dva roky a kde namaloval rozsáhlý polyptych pro kostel Sv. Dominika.

V roce 1508 odešel Lotto do Říma, kam ho pozval papežův architekt Bramante, jehož zaujaly jeho obrazy. Požádal tedy Lotta, aby podle jeho instrukcí vyzdobil papežovy soukromé obytné prostory. Z jeho výzdoby pro papeže se bohužel nedochovaly žádné jeho obrazy, pravděpodobně proto, že byl nahrazen stále oblíbenějším Rafaelem. Z Říma Lotto odešel do provincie Marches.

V roce 1513 se Lotto usídlil v Bergamu, kde zůstal celých čtrnáct let. V Bergamu si získal uznání hlavně svými malovanými oltáři, portréty a cykly fresek, a toto období je všeobecně považováno za jeho nejproduktivnější a nejúspěšnější. Pracoval pro celou řadu šlechticů, učenců, obchodníků a dalších významných osobností regionu. Jednou z jeho nejvýznamnějších zakázek byl jeho monumentální oltář, který namaloval na přání hraběte Alessandra Martinenga-Coleoniho, který ho poté daroval dominikánskému kostelu San Stefano v Bergamu. Pro své zákazníky také namaloval více než dvacet menších obrazů, hlavně Madon a snímání z kříže, které zákazníci vystavovali především ve svých soukromých kaplích.

Po svém pobytu v Bergamu se Lotto v roce 1525 usadil ve svých rodných Benátkách, kde nakonec pobýval až do roku 1532. Nejdříve několik měsíců pracoval pro dominikánský klášter Santi Giovanni e Paolo, ale po hádce s Damianem Zambellim, mnichem, který rovněž maloval pro tento klášter, raději sám odešel. V Benátkách byl Lotto natolik oblíbený, že nestíhal sám naplňovat všechny zakázky, a tak si založil vlastní malířskou dílnu, která mu v jeho hektické činnosti trochu ulehčila. Mohl tak vytvořit mnoho velkých oltářů, které rozesílal do kostelů po celém kraji, a namaloval celou řadu menších portrétů. V roce 1532 nakonec ale z Benátek odešel, pravděpodobně proto, aby nemusel neustále soupeřit se stejně oblíbeným Titianem.

Lotto byl jedním z nejvýznamnějších benátských malířů 16. století. Zabýval se především malováním obrazů s náboženskými motivy a portréty. Lottovy náboženské obrazy byly výjimečné tím, že v nich nepoužíval tradiční kompoziční vzory. Byl vynikajícím portrétistou, a i když dnes není známo nic o lidech, které maloval, jeho portréty působí velmi živě a vykazují opravdové city. Za své obrazy zcela právem požadoval vyšší ceny, než které mu byli ochotni zaplatit zákazníci v Benátkách.

Na sklonku svého života Lotto nikde dlouho nezůstal, cestoval totiž za svými zakázkami. Kvůli svému věku a zhoršujícímu se zdravotnímu stavu pak byl ve svém hledání zákazníků velmi omezen. V roce 1552 se tedy jako hluboce věřící rozhodl složit kněžskou přísahu a vstoupil do kláštera Santa Casa v Loretu. Jeho malířský styl výrazně zhoršil – oslepl a také ztratil hlas.

Lotto zemřel v roce 1556 v Loretu. Na svou žádost byl pohřben v dominikánském kněžském rouchu.


Konečná verze – 15. 11. 2008

Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate